Суперечка про те, на яких підшипники втулки краще має давню історію.
На мій погляд, плюси і мінуси є і у тих і у інших і використання кожного типу підшипників пов'язано не з тим, краще він чи гірше, а з тим в яких умовах буде він експлуатуватися, якістю, вартістю придбання і подальшого обслуговування.
Перш за все, нагадаємо, для чого взагалі використовуються підшипники.
Завдання підшипника: зниження сили тертя між обертовими і статичними частинами деталей і механізмів.
У випадку зі втулкою - підшипник забезпечує кочення колеса. Ось втулки нерухомо закріплена в вилці або дропаутах, а корпус, з закріпленими спицями обертається на підшипниках.
Насипні підшипники
Це найпоширеніший тип підшипників, які використовуються в велосипедних втулках.
Являють собою набір кульок, розміщених всередині втулки в спеціальному марнування жолобки (канавці) і притиснутих до неї спеціальними конусами.
Часто внутрішня чашка, на яку спираються кульки підшипника впресовані у втулку або є її безпосередній конструктивною частиною. У чашках знаходиться мастило і кульки підшипника, які, прокручуючи і перекочуючись, створюють опору при коченні. Притискаються кульки до чашки конусами з різних сторін.
Вони вимагають регулярного чищення та змащення, тому що менш захищені, ніж промислові, і в них може потрапити бруд і вода. Процедура перебирання насипних підшипників досить проста.
Мінуси насипних підшипників
- Вони не підходять для ударних навантажень, тому для екстремальних велосипедних дисциплін їх краще не використовувати.
- Необхідна ретельна регулювання осьового зазору втулок.
Осьової зазор підшипника - це зміщення в осьовому напрямку, на відстань, на яке можна змістити зовнішнє кільце підшипника щодо внутрішнього кільця без додатка зусилля.
Плюси насипних підшипників
- дешивізна;
- простота конструкції;
- невибагливість в експлуатації;
- можливість обслуговування в польових умовах, відсутність спеціальних інструментів для ремонту і установки;
- більш легка вага, в порівнянні з промисловими підшипниками.
Часто до плюсів таких підшипників відносять можливість обслуговування в польових умовах і невибагливість в експлуатації.
У цьому моменті не все так просто.
При їх обслуговуванні особлива увага повинна бути приділена акуратності при складанні підшипника і затягуванні конусів. Ідеально законтрить, притиснути підшипники без люфту і при цьому не перетягнути, інакше знос конусів і чашок збільшиться в рази. Ще один нюанс в тому, що, якщо пошкодити чашки, то доведеться змінювати всю втулку цілком.
Промислові підшипники.
Промпідшипник - це конструктивно окремий елемент, що складається з:
- картриджа;
- сепаратора;
- кульок, як тіла кочення;
- пиляків (гумових або металевих);
- мастила.
Мінуси промислових підшипників
- Більш висока ціна в порівнянні з насипними.
- Заміна підшипників вимагає спеціального інструменту або звернення в вело майстерню, та й сам процес випрессовкі і запресовування підшипника досить складний і трудомісткий.
Плюси промпідшипників
- Не вимагають ніяких регулювань. У них можна поміняти мастило, але за умови, що вони високої якості. В інших випадках простіше поміняти сам підшипник.
- Хороший захист від води і бруду. Пильовики надійно захищають його від попадання піску, бруду і води. Але при цьому все-одно бажано не занурювати колеса в воду, особливо морську, і при митті велосипеда на автомийці не направляти струмінь на втулки колеса.
- Тривалий термін служби. Вільно може проїхати 20-30 тис. км.
- Застосуємо для будь-яких стилів і видів катання.
- Використання промов ніколи не супроводжується температурним заклинюванням. Навіть при дуже тривалих поїздках.
Проаналізувавши всі характеристики, зваживши всі «за» та «проти», можна прийти до висновку, що незважаючи на більш дорогу вартість промислових підшипників, їх установка та використання в результаті більш виправдані.
Однак, не все так однозначно.
Не дивлячись на удавану явну перевагу пром підшипників, японська фірма Shimano чому то на своїх втулках ставить, в основному, насипні підшипники. І явно їх інженери це роблять не спроста. Хоча вже і у них з'явилися втулки на промах.
Вся справа в якості виготовлення і використовуваних матеріалах!
Насипний та пром підшипники можуть бути різної якості. Використання дорогих і якісних матеріалів та передових технологій, дозволяє домогтися у втулках навіть не найвищого рівня, наприклад Shimano Deore, дуже пристойного накату. Для любителів простих покатушек втулки, класом вище, ніж Deore, - це просто не потрібне полегшення ваги і понти. Адже, вага зменшується не набагато, в порівнянні з вагою велосипеда, зате стоіость різко зростає. А ось для професійних змагань кожен грам на рахунку!
Як висновки хочеться сказати наступне:
- Для любителів звичайних покатушек, непрофесіоналів, краще все-таки вибирати втулки на промах, не дивлячись на те, що вони трохи дорожче.
- Якщо «фінанси співають романси», то купуйте те, що можете. В цьому випадку краще взяти втулку на хороших насипних підшипниках, ніж на низькоякісних промах. Якщо грошей вистачає тільки на покупку велосипеда, в якому стоять насипні втулки - беріть його і не переживайте. Катайтеся поки на ньому, а потім, коли підкопи грошей, можете купити собі іншу втулку, колесо або взагалі новий велосипед.
- Якщо є можливість купувати втулки Shimano - можете сміливо їх брати і не думати, які підшипники там стоять. Ці втулки прослужать довго, так як якість виготовлення і матеріали, що використовуються в них, однозначно це гарантують.
- Ну а досвідчені велосипедисти та професіонали самі для себе вирішать, втулки на яких підшипниках підходять їм більше.
Коментарі