Відредаговано: 04.01.2017
Розглянувши у попередніх статтях основні типи матеріалів, використовуваних для виготовлення велосипедних рам (сталь, алюміній титан, карбон) хочеться коротко зупинитися на декількох рідкісних, оригінальних і нестандартних матеріалах, так само використовуваних для цього.
Ми зупинимося на наступних матеріалах:
Магнієві велосипедні рами
Магній - досить рідкісний метал, застосовуваний для цього. Справа в тому, що він досить дорогий і людей, які реально каталися на таких велосипедах, не багато. Однак, дещо все-таки про нього відомо.
За заявами фірм виробників в хімічному складі матеріалу використовується 92-94% магнію Mg (magnesium) і інше різні добавки.
На сьогоднішній день це найлегші рами. У них хороша здатність знижувати вібрації, практично, як у титанових.
Переваги магнієвої рами:
- Дуже легкі. Магній на 34% легше алюмінію, в два рази легше титану і в 4 рази легше сталі і має найкраще відношення міцності до ваги серед всіх матеріалів, використовуваних при виготовленні велосипедів.
- Відмінно гасять мікровібрації на дорозі, забезпечуючи комфортну поїздку.
- Показують хороші ходові якості не тільки на шосе, але і на слабо та среднепересеченной місцевості.
- Ефектно виглядає.
Недоліки магнієвої рами:
- Погано переносять сильні точкові удари, які сталева або титанові рами навіть не помітять.
- Показують гірші ходові характеристики на крутих підйомах, при різких прискореннях, особливо при силовому педалюванні.
- Сильно схильні до корозії і дуже бояться агресивних середовищ. Наприклад, солей, якими обсипають дороги взимку в містах. Після повернення з покатушек під дощем або в грязі, такий велосипед слід обов'язково вимити. Хоча, по хорошому, мити потрібно будь-який велосипед, не залишаючи його з засохлої брудом «на потім помию».
- Погано переносять сильні вагові навантаження. Наприклад, якщо ваша вага більше 100 кг або часто берете участь у велопоходах з важкими рюкзаками, то магнієва рама точно не підійде. Більш детально про вибір велосипеда для важкого велосипедиста краще розказано у відповідній статті на нашому сайті.
Що стосується питання довговічності – судити складно. Одні власники скаржаться, що рами почали коррозировать через три роки, інші стверджують, що катаються більше п'яти років і нічого. Судячи з усього, все залежить від якості обслуговування та догляду за велосипедом. Однозначно можна сказати тільки, що титанові і сталеві рами прослужать вам довше.
Лідер і монополіст у створенні і використанні магнієвих рам – тайванська фірма Merida. Однак на просторах нашої країни знайти такі велосипеди досить складно. Коштують вони, за нашими мірками, дуже дорого. Наприклад, вартість магнієвого велосипеда на американському сайті Paketabike більше 3000$.
На сьогоднішній день магнієві сплави набагато частіше використовують для виробництва амортизаційних вилок, а не для рам. Вилки виходять легкі і міцні.
Скандієві велосипедні рами
Їх виготовляють зі спеціального алюмінієвого сплаву з добавками скандію.
Низька вага – їх головне достоїнство. Вони навіть легше титанових, при трохи меншій ціні. Мають високу міцність і відносну м'якість. Проблема в тому, що цей матеріал при порушенні технології виробництва катастрофічно погіршує свої позитивні властивості, тому його використання вимагає високої культури виробництва.
Велосипедні рами з берилієвих сплавів
У свій час з'явилися велосипеди з рамами з берилієвих сплавів. Ціни на них були дуже високі, тому, судячи з усього, подальшого розвитку цей напрямок не отримав. Вони не витримали конкуренції з карбоном.
Чесно кажучи, скандієві, берилієві та інші рідкісні сплави використовують в велосипедах, призначених для дуже престижних змагань світового рівня або для окремих виставкових екземплярів і для рядового велосипедиста це все недосяжна екзотика.
Сьогодні передові фірми-виробники шукають свої варіанти алюмінієвих сплавів, які звели б до мінімуму недоліки і довели до максимуму всі переваги алюмінію.
Дерев'яні рами
Чесно кажучи, аналізувати їх особливості, переваги і недоліки безглуздо. Той, хто зважився кататися на такому велосипеді, явно знає що хоче. Одне можна сказати точно – будь-який велосипедист на такому байку в будь-якому нашому місті відразу стане місцевою знаменитістю і вже точно буде виділятися серед інших.
Цікаві добірки про різні моделі дерев'яних дорослих і дитячих велосипедах можна подивитися тут та тут.
Бамбукові рами для велосипедів
Є ще один нетрадиційний матеріал для виготовлення легких і міцних велорам - бамбук. Він непогано конкурує з іншими матеріалами, особливо в країнах Південно-Східної Азії, а останнім часом мода на такі велосипеди приходить в Америку і Європу. Дуже легкий. Рами виходять жорсткі, стійкі до ударів і добре гасять вібрації.
Перший бамбуковий велосипед з'явився в 1894 р.і з тих пір постійно виробляється різними підприємствами. У світі випущені вже мільйони екземплярів таких велосипедів. У 21 столітті першими їх почали виробляти в США в 2005 році, а потім це підхопили виробники в Німеччині, Китаї, Індії, на Філіппінських островах і в інших країнах. На сьогоднішній день в інтернеті можна знайти бамбуковий велосипед від 400 до декількох тисяч доларів. З'явився навіть спеціальний термін «бамбубайк» (bamboobike).
Перед виробництвом відібрані бамбукові трубки піддають термічній обробці – їх обпалюють. При випалюванні цукор всередині стебла перетворюється в карамель і бамбук стає міцніше, а на його поверхні з'являється тонкий і твердий захисний шар з приємним коричневим кольором.
Самі трубки скріплюють між собою або за допомогою карбонових перехідників або за допомогою вуглецевого шнура, а так само конопляного волокна (пенька), залитого епоксидною смолою. З металу роблять дропаути і трубку для вставки каретки. Важать такі рами мало – від 1,5 до 2,7 кг.
У нашій країні велосипедист на байку з бамбуковою рамою явно буде виділятися на вулиці і приверне до себе уваги навіть більше, ніж на карбонової, а ось в Південно-Східній Азії це нормально. Та й, як мені здається, за такі гроші у нас можна купити відмінний титановий велосипед.
Але взагалі це все експериментальні і нерозповсюджені варіанти. Ми згадуємо їх тільки для загального поняття про те, що виробники продовжують пошук нових матеріалів і підходів при виробництві рам. Адже підвищену міцність можна отримати не тільки використовуючи нові матеріали, але і нові профілі труб, при використанні баттірованних труб і труб зі спеціальними профілями.
Комбіновані
Дуже перспективним напрямком в розробці і виготовленні велосипедних рам є ідея комбінованого використання різних матеріалів, наприклад, титаново-карбонові або карбоново-алюмінієві рами. Такі експерименти проводять фірми Titus, Wilier та інші.
Або інший напрямок спільного використання різних матеріалів-оригінальні дизайнерські та вишукані моделі, як, наприклад, цей варіант італійського велосипеда з дерева і карбону.
Так що, які рами нас чекають в майбутньому - подивимося.
Що ще можна почитати про матеріали для велосипедних рам:
- Матеріал для велосипедної рами
- Плюси і мінуси сталевих велосипедних рам
- Велосипедні рами з алюмінію (алюмінієвих сплавів)
- Титанові велосипедні рами
- Карбонові велосипедні рами-особливості та нюанси вибору
Коментарі