Катання взимку на велосипеді давно вже не виглядає чимось особливим. Багато велосипедистів катаються цілий рік, не особливо переживаючи.
Звичайно ,в різних регіонах поняття«зима » різко відрізняється один від одного. Для одних зима це лежить на дорозі шар снігу і негативна температура, а для інших-десь близько нуля і сльота, а сніг рідкість. А при нинішніх погодах буває і так: температура може бути навіть негативна, в межах -5, але снігу все-одно немає. Хіба що легка ожеледь.
Якщо снігу і льоду немає, то, в принципі, катання не особливо сильно відрізняється від весняно-осіннього періоду: потрібна тільки теплий одяг, рукавички, мастила, і контроль тиску в колесах в залежності від температури навколишнього повітря.
Про те, як кататися взимку, ніж змащувати, як одягатися, як гальмувати в Інтернеті багато інформації, а в цій статті буде розглянуто тільки одне питання: «Як збільшити зчеплення колеса велосипеда зі снігом?»
Насправді це питання не таке просте, як здається і не має однозначної відповіді.
Все залежить від поверхні, по якій ви їздите. Якщо найчастіше доводиться їздити по міських дорогах, покритих жорстким втоптаних снігом – це одне, якщо потрібно котити по обледенілій дорозі – інше, якщо любите прогулянки по свіжого снігу в парку, лісі – це вже третє.
Перш за все, хочу сказати, що їздити по снігу на літній гладкою слікової гумі ніхто не забороняє, але все ж не треба. Точно знаю, що деякі велолюбителі будуть заперечувати, кажучи, що«їжджу цілий рік на одній покришці і нічого ». Залишимо це на їх совісті.
До того ж літня гума при негативних температурах дубіє, зменшуючи зчеплення з поверхнею і швидше зношуючись. Звичайно, якщо міські служби прибирають сніг по всьому місту, а на дорогах сухо – то з точки зору зчеплення колеса з дорогою все відмінно.
Регулярно зустрічаюся з думкою, що для зимових покатушек підійдуть грязьові покришки з високими грунтозацепами. Мовляв, вони добре будуть «загрібати » сніг, який не буде налипати на колесо ,так як грунтозацепи розташовані не дуже часто.
На мій погляд, така покришка підійде, але не завжди. На ній не рекомендується їздити по слизькій поверхні: по льоду, укоченому до стану крижаної кірки снігу, по зледенілому асфальту. Тобто практично у всіх міських покатушках. Але вона відмінно підійде для розмоклого грунту або бруду, на яку випав сніг і вона ще не зовсім замерзла або для поїздок по пухкому снігу, по сніговій цілині.
Якщо велосипед котиться по щільному, укоченому автомобілями і утоптаному пішоходами снігу, але не до льоду, то котитися можна практично на будь-якій покришці, крім гладкою сліковой.
Проблема грязьовий покришки в тому, що вона, на відміну від інших, дає занадто мале контактна пляма з дорогою.
Але ж якраз площа контакту колеса з дорогою – один з головних критеріїв стійкості і керованості велосипеда.
Як видно з малюнка вище – найменша площа у грязьовий покришки. Шина гума дає максимальну площу, а її невеликі грунтозацепи з боків збільшують стійкість, вгризаючись в сніг. Але найкращий варіант, природно, спеціальна зимова гума. У неї грунтозацепи розташовані частіше і вони більше за площею, ніж на грязьовому протекторі. Наявність невеликих металевих шипів дозволяє їй ще ефективніше вгризатися в щільний сніг і не ковзати на льоду або дуже щільному сніговому Насті.
Ще один невеликий рада від любителів зимових катань: не потрібно взимку використовувати колеса з протектором, у якого по центру є суцільна смуга гуми. Покришці не чим зачепиться за Сніг – вона ковзає на щільному Насті.
Отже, для хорошого зчеплення з дорогою, покритою снігом в зимових умовах, потрібно вибирати покришку з наступними параметрами:
- виготовлена зі спеціальної зимової гуми, щоб бути м'якою, еластичною і не дубіти на морозі;
- повинна бути широкою, наскільки дозволяє ширина обода;
- грунтозацепи краще брати дрібного або середнього розміру для збільшення площі контакту з дорогою;
- в центрі протектора не повинна бути суцільна смуга гуми;
- наявність шипів – великий плюс.
Як дізнатися, що покришка призначена для зими
Зазвичай в назві зимової велосипедної гуми є слова" Winter"," all seasons", або ще щось в тому ж дусі.
Якщо на протекторі є шипи в грунтозацепах – то вона точно зимова, влітку вони взагалі не потрібні.
На самій покришці може бути намальована сніжинка або написано "W", "Winter", "All seasons".
Більш детально, про те, що означають цифри і написи на велопокришках описано тут.
Їзда взимку на велосипеді по автомобільних дорогах
Дуже часто велосипедисти в містах пересуваються по проїжджій частині доріг. Якщо Ви там те ж багато катаєтеся, то дуже рекомендую їздити тільки на шипованих покришках! Правда це стосується тільки тих районів країни, де взимку є сніг.
Чому? Та все дуже просто:
Перше. Навіть якщо дорогу чистять – на асфальті одно залишається тонкий шар льоду.
Друге. На правій стороні дороги, де якраз зазвичай їдуть велосипедисти, завжди лежить брудний і мокрий сніг, лід, Крижана «каша», де зверху сніг, а знизу лід!
Третє. Часто все це не лежить суцільняком, а розкидано на дорозі рваними шматками різної товщини і нерівними краями.
Тому тут потрібно дуже хороше зчеплення і керованість велосипедом, а це може забезпечити тільки шипована гума. Імовірність падіння в таких умовах різко зростає, і воно може привести, прямо скажемо, до фатальних наслідків. Ще не забувайте надягати Велосипедний шолом, в разі падіння – шапка не врятує.
І ще. Шиповку краще не накачувати до максимального тиску, а їздити на злегка підспущеною гумі. В такому стані колесо краще котить і зчіплюється з дорогою. Але не опускайте тиск нижче мінімального, зазначеного виробником. Зимова гума робиться з м'якої гуми, а при дуже низькому тиску покришка може потріскатися або навіть прорватися.
Додаткові варіанти для велосипедиста збільшити зчеплення з дорогою в зимових умовах
Не всі можуть собі дозволити сезонно перевзуватися на зимову і літню гуму за різними умовами.
У деяких регіонах сніг випадає не так часто або ненадовго, і купувати окремо зимову гуму стає трохи накладно – вона все ж часто дорожче річної. Ну, а з урахуванням того, що багато наших людей живуть за принципом, що «ми не шукаємо легких шляхів», є кілька цікавих варіантів для переобладнання літньої гуми для експлуатації в зимових умовах.
Стяжки на колесо
Найдешевший і простий варіант збільшити зчеплення колеса з зимовою дорогою – використання будівельних стяжок . Правда підходить він тільки для коліс велосипедів без ободних гальм.
Плюси його в тому, що все можна зробити швидко, просто і дешево. Причому так само швидко все можна і зняти.
Вам знадобляться пластикові стяжки, ніж, ножиці або бокорізи.
Кожну пластикову стяжку потрібно обернути навколо обода і покришки, затягнувши її та замкнути так, щоб замочок був збоку. Замки на стяжках потрібно чергувати, одні замки розташовуючи збоку на праву сторону, інші-на ліву. Для орієнтування рівномірного розподілу стяжок по всій довжині кола колеса найкраще використовувати спиці. Можна у кожної спиці ставити дві стяжки: з одного боку спиці – замок з лівого боку колеса, а з іншого боку – замок праворуч.
Брати краще товсті стяжки. Перед їх установкою можна трохи приспустити колесо, а після установки-знову підкачати. Тоді стяжки міцніше «сядуть» на свої місця.
Не потрібно замки виставляти на самий центр протектора або близько до нього – так покришка набагато швидше пошкодиться. Їх головне завдання – не дати колесу«зірватися в занос», особливо при поворотах.
Використовання старого велосипедного ланцюга, одягненного на колесо
Підходить для всіх типів гальм на колесах. Робиться досить просто і швидко. Беруться дві старі велосипедні ланцюги, розраховується довжина кола колеса велосипеда, колесо здувається до стану зовсім м'якої покришки і, після надягання ланцюга, знову надувається. Тиск в покришці, швидше за все, доведеться тримати максимальне, щоб ланцюг щільно сиділа та не злітала під час руху.
Досвід практичного використання говорить про те, що на укоченій дорозі і пухкому снігу велосипед котить нормально – ланцюг не дає колесу піти в занос. Гірше по люду, старому злежався снігу і асфальту. гальмування на льоду та ожеледі погане – велосипед котиться, як на ковзанах. Хоча не можна сказати, що не гальмує зовсім. На асфальті сильно гримить.
Загалом, це варіант на любителя, хоча він має і свої плюси:
- дуже дешевий, практично задарма – потрібно просто взяти дві старі ланцюги;
- підходить для всіх типів гальм;
- швидко ставиться і знімається;
- можна ставити, наприклад, тільки на одне переднє колесо.
Якщо ланцюг злетить під час руху – нікуди не загубиться, але їхати далі буде не можна.
Промислові та саморобні протиковзкі ланцюги на велосипедні колеса
Є різні варіанти: від простих саморобних до професійних для складних умов катання по снігу і льоду. Тут кожен вибирає собі сам, те, що хоче.
Покришки reTyre
Є ще одна цікава ідея накладних покришок reTyre від норвезької фірми Technium AS. Вона складається з базової слікової покришки, одягається як основна на Велосипедне колесо і п'яти варіантів додаткових покришок-кожухів або накладок («шкурок») з різними видами протекторів, які пристібаються за допомогою блискавки на основну гуму.
Додаткові«шкурки » купуються кожна окремо – такі, які потрібні. Пристібаються вони дуже швидко і зручно.
Ідея, загалом цікава, але про реальний досвід експлуатації нічого сказати не можу. Викликає питання те, як поведе себе блискавка після поїздок по бруду і пилу.
Що ще можна почитати про велосипедних покришках
- Яку покришку вибрати на велосипед
- Велосипедні покришки: розміри, типи маркування і взаємозамінність
- Що означають цифри і написи на велосипедних покришках
- Чи можна ставити різні покришки на різні колеса велосипеда і як їх підбирати?
- Що таке TPI (EPI) у велосипедних покришок
- Що таке компаунд і жорсткість велосипедних покришок
- Як захистити від проколів велосипедне колесо
- Тиск в велосипедних шинах
- Знос велосипедних покришок: причини та боротьба з ним
Коментарі