Відредаговано: 12.02.2021
У попередній статті ми розглянули питання про те, як вибрати велокомп'ютер і на що при цьому звернути увагу.
Тепер розглянемо, як його правильно встановити на велосипед.
Якщо ви купили GSM-велокомп'ютер або використовуєте для цих цілей смартфон з відповідною програмою – то особливих питань по установці немає.
Для смартфона взагалі найпростіше купити велосумку з кріпленням на верхню трубу рами і спеціальним відсіком зверху для його установки або додаткові кріплення для телефонів.
У GSM-велокомп'ютерів в комплекті поставки йдуть спеціальні платформи для кріплення на кермі або винесенні. У разі необхідності їх можна знайти так само в Інтернеті.
В крайньому випадку, покладіть такий комп'ютер або смартфон просто в кишеню або сумку – він все одно буде все вважати, просто результати можна подивитися тільки на зупинці або після поїздки.
Основні питання установки стосуються тільки магнітних велокомп'ютерів.
Вони бувають двох типів: дротові і бездротові.
Основний принцип роботи обох типів в підрахунку кількості обертів колеса. Потім, знаючи довжину окружності колеса, кількість обертів та час, комп'ютер розраховує всі інші параметри: пройдену відстань, швидкість, час у дорозі і т.д. і т. п. Деякі моделі вважають і пам'ятають до 50 різних параметрів.
Як вважаються обороти колеса.
Цим займаються геркон, що встановлюється, наприклад, на ногу передньої вилки, та магнітик, що кріпиться на спицях колеса.
Що таке геркон та принцип його роботи.
Геркон (герметичний контакт) – це електромеханічний пристрій, в якому в герметичну колбу заховані контакти, що замикають електричний ланцюг при впливі магнітного поля.
Коли Ви вмикаєте комп'ютер та починаєте поїздку, контакти геркона розімкнуті. У момент проходження магнітика, закріпленого на спиці, повз нерухомого геркона відбувається замикання контактів, і комп'ютер вважає один оборот колеса. Колесо провернув далі - магніт пішов від геркона. Магнітне поле перестало впливати на його контакти - ланцюг розімкнувся.
Виходячи з розуміння цієї механіки, виникають основні вимоги до установки магніту і геркона.
Розглянемо їх по черзі.
Яка має бути відстань між магнітом та герконом
Залежно від чутливості геркона і сили магніту відстань між ними має бути від 2 до, максимум, 8-10 мм. Більш точно дивіться інструкцію до свого велокомп'ютера. Зазвичай ставлять на відстані 3-5 мм.
Магніт повинен розташовуватися по центру геркона, якщо в інструкції не вказано інше. Якщо він проходить повз геркона вище або нижче – лічильник буде вважати неправильно.
Аналогічно і при розвороті магніту навколо спиці. Якщо він «відвернеться» від геркона, то свідчення стануть неправильними.
Після установки ретельно протестуйте точність підрахунку герконом кількості проходжень магніту і оборотів колеса. Просто покрутіть колесо вручну та подивіться, чи правильно вважає комп'ютер. Зверніть увагу, щоб при обертанні колеса магніт не чіпляв геркон.
В якому місці на спиці ставити магніт: ближче до обода або до осі?
Якщо встановлювати магніт на спиці ближче до обода, то відстань від нього до ноги вилки з герконом, буде значно більше, ніж необхідні 5 мм і геркон може просто не спрацювати.
Далі. При кріпленні магніту на спиці ближче до обода, різко зростає діюча на нього під час руху відцентрова сила та ймовірність зовнішнього впливу гілок, трави, бруду і т.п., що може зрушити або розгорнути магніт навколо спиці по відношенню до геркона, а це, знову ж, вплине на свідчення.
Тому найкраще ставити магніт на відстані близько 10-15 см від осі колеса. Дивитися потрібно по конкретному колесу та геометричним розмірам геркона та магніту.
На якому колесі ставити геркон і магніт велокомп'ютера.
Ставити їх можна як на передньому, що роблять найчастіше, так і на задньому колесі.
У чому різниця в установці велокомп'ютера на передньому і задньому колесі?
Насправді, різниця в тому, що більш точно вважає комп'ютер, встановлений на задньому колесі. Переднім ви рулите, воно більше смикається при поїздці по місту та пересіченій місцевості і тому проходить трохи більшу відстань, ніж заднє. Так само воно, більше ніж Заднє схильне зовнішньому впливу на магніт, про що говорилося вище.
Різниця в показаннях від переднього і заднього колеса при тривалих поїздках може досягати декількох відсотків. Так що якщо Вам потрібна точність і є різниця: проїхали Ви 20 або 20,5 кілометрів – ставте на заднє колесо.
Якщо встановлюється хороший бездротової велокомп'ютер, який вважає ще й каденс (частоту обертання педалей), то у нього обидва геркона можуть бути в одному корпусі. Ставити його потрібно однозначно на перо рами у заднього колеса, так, щоб він міг реагувати на магніт, встановлений на шатуні і дозволяє вважати каденс, та на спиці заднього колеса для розрахунку швидкості.
Якщо геркони каденса і швидкості виконані в різних корпусах, то геркон каденса можна встановлювати або на нижній трубі пера, або в низу підсідельної труби.
Якщо у Вас провідний велокомп'ютер, то провід до геркону буде тягнутися через весь велосипед. Тому спочатку перевірте, чи вистачить його довжини, щоб дотягнутися до заднього колеса. А у бездротового, повинно вистачати дальності для зв'язку з комп'ютером. Зазвичай для нормальних виробників це не є проблемою, а ось деякі китайські “Noname” моделі надійно працюють тільки на передньому колесі.
Дальність прийому бездротових датчиків описана в інструкції.
Де встановити платформу для кріплення велокомп'ютера
Кріплять її на кермі або винесенні керма.
Розглянемо плюси і мінуси місць кріплення платформи велокомп'ютера:
- На виносі керма
Кріплення на виносі керма можливо, якщо його розміри дозволяють. Зазвичай маленькі магнітні велокомпи дуже зручно поміщаються на ньому.
В цьому випадку вони розташовані прямо перед очима, але для перемикання режимів доводиться відривати одну руку від керма.
Таке кріплення має ще один мінус, іноді велосипед при перенесенні беруть за винос, так що комп'ютер в цьому випадку може заважати.
- На кермі перед виносом або над виносом на додатковому кріпленні.
Для цього зазвичай набувають спеціальні кріплення. Хоча в деяких дорогих моделях йде прямо в комплекті 2-3 варіанти кріплення.
- На кермі ближче до виносу.
Велокомп'ютер кріпиться на стандартній платформі, що йде в комплекті.
Цей варіант кріплення зручний тим, що:
- Винос вільний, і за нього можна братися рукою для перенесення велосипеда.
- Дисплей завжди перед очима.
- Місце досить ударостійке – при падінні зазвичай земля до цього місця велосипеда не доходить і він залишається цілий.
- Провід можна відразу по рульовій трубі спустити на вилку. Але знову ж таки, для перемикання кнопок доводиться відпускати кермо.
- На кермі ближче до гріпсів.
Частина байкерів любить розташовувати велокомп'ютер на стандартній платформі, що йде в комплекті, безпосередньо поруч з правою або лівою гріпсою. Кому як зручніше. Мотивуючи це тим, що так для перемикання кнопок не потрібно надовго відривати долоню від керма. Знову ж провід відразу ж кидається на гальмівний тросик і по ньому прокладається далі.
Головне в цій справі: розташування велокомп'ютера має бути зручно для самого байкера. Йому має бути добре видно всі показання і комфортно перемикати кнопки режимів. Причому робити це потрібно під час поїздки. Тобто тоді, коли велосипед тремтить та труситься на наших практично «ідеальних» дорогах.
Як прокладати провід до геркону
Після того, як ви чітко визначилися, де будите ставити на кермі сам велокомп'ютер та на якому колесі розміщувати геркон з магнітом, можна подумати про прокладання дроту.
Головне завдання при цьому зробити все естетично і надійно.
Якщо геркон встановлений на вилці, то провід найкраще пустити по гальмівному тросу переднього гальма з переходом на ногу вилки.
По вилці його можна пускати, обвиваючи навколо ноги або по її внутрішній стороні, зміцнюючи провід ізоляційною стрічкою в колір велосипеда, пластиковими кріпленнями або навіть прозорим тонким скотчем. Внутрішня сторона ноги менш схильна до зовнішніх впливів, ніж зовнішня та краще захистить провід від випадкового обриву.
При переході дрота з троса на ногу вилки не забудьте залишити невеликий запас на повороти керма. Перевірте, щоб при будь-якому повороті він не натягувався.
Деякі байкери, пускаючи провід по тросу, так само його закручують навколо нього. Це цілком нормально, але, на мій погляд, не дуже красиво. Краще все ж його так само кріпити до троса чорної ізоляційною стрічкою або тонким прозорим скотчем. Закручений навколо троса провід має «шкідливу звичку» сповзати, розкручуватися і збиватися в сторону.
Головне при прокладці проводу перевірити, щоб він ні за що не чіплявся та не терся.
Чим краще кріпити геркон і платформу велокомп'ютера: стяжками або гумками?
Гумки, які йдуть в комплекті для кріплення платформи велокомп'ютера до керма або виносу і геркона до ноги вилки, на мій погляд, не завжди надійні. Особливо при поїздках по лісі або траві. Зачепилася гілка може зірвати її, що призведе до втрати геркона.
Краще, все ж, прихопити все надійними тонкими пластиковими стяжками, застосовуваними для зв'язки проводів, у яких обрізати випирають кінчики.
При падінні велосипеда стяжки однозначно краще витримують різні зовнішні впливи.
В якому порядку встановлювати велокомп'ютер на велосипед
- Перш за все, визначитеся в якому місці керма, буде стояти платформа з самі комп'ютером.
- Вирішіть: на якому колесі буде встановлений геркон з магнітом – на передньому або задньому.
- Прикиньте, чи вистачить вам дроти. Є моделі, в яких провід можна обрізати, закріплюючи до контактів на платформі. У більш дешевих провід вже впаяний в платформу і має чітко визначену довжину. Зазвичай, його вистачає тільки для установки на переднє колесо.
- Коли все стало зрозуміло, починайте установку з кріплення платформи на кермі. Тільки не кріпите її відразу намертво. Спочатку просто закріпіть, щоб трималося, а по закінченню установки затягніть всі кріплення повністю. Справа в тому, що після прокладки проводу, можливо, буде потрібно трохи зрушити його вправо-вліво.
- Якщо у Вашого комп'ютера провід не змінної довжини прокладайте його як ви хочете: обмотуючи троси та труби рами і вилки або кріплячи його до тросів і труб ізолентою, скотчем або пластиковими стяжками. Головне щоб провід не бовтався.
Прокладаючи провід, залиште запас на поворот керма. В кінці прокладки встановіть геркон і магніт на спиці як описано вище і перевірте, щоб вони не торкалися один одного.
Якщо дроти залишилося багато можна зробити пару зайвих оборотів кокруг труби або скрутити його в маленьку бухточку і закріпити скотчем або стяжками з внутрішньої сторони вилки.
- Якщо провід можна обрізати, то спочатку встановіть магніт з герконом, а потім від них тягніть провід до закріпленої платформі.
Якщо провід після прокладки ще залишився і обрізати його шкода або неможливо, то обмотайте його навколо керма і закріпіть ізоляційною стрічкою, скотчем або стяжками.
- Після закінчення робіт перевірте, наскільки правильно геркон вважає обороти колеса. Для цього просто крутите колесо і подивіться, як працює комп'ютер.
Ще один нюанс – почитайте інструкцію до купленого комп'ютера. Там часто пишуть багато корисної інформації.
Ну ось ніби і все, що пов'язано з установкою.
Тепер залишилося його тільки налаштувати.
Після установки довжини кола колеса, часу та інших параметрів, описаних в інструкції, можете спокійно кататися.
Так, і не забудьте при підготовці велосипеда зимового зберігання, якщо він зберігатися в неопалюваному приміщенні, витягнути сам комп'ютер з платформи і зберігати його вдома. Якщо у Вас бездротовий комп'ютер, то краще зняти і геркон. З ним самим при мінусовій температурі нічого не трапиться, але батарейку краще тримати в теплі і не піддавати зайвим перепадів температур.
Ще статті про велосипедні комп'ютери:
- Як вибрати велокомп'ютер і на що звернути увагу при покупці
- Нюанси правильного налаштування велокомп'ютера
Коментарі
Значит, при больших скоростях, геркон может просто не успеть сработать, и компьютер пропустит оборот колеса – начнет давать неправильные показания.- Вы уверены в том, что написали,может стоит вернуться к физике? С каких пор точка на ободе стала обгонять точку в месте , близком к оси? Как то с логикой не вяжется