Про типи велосипедних гальм детально розказано в статті «Основні види велосипедних гальм. Їх плюси і мінуси».
У цій статті поговоримо про один важливий нюанс дискових гальм – про сумісність в питанні кріплення ротора до втулки.
Справа в тому, що є два варіанти кріплення ротора: на болтах і CenterLock (CL). При покупці або заміні ротора потрібно враховувати яка встановлена втулка і навпаки, якщо хочете замінити втулку, залишаючи старе гальмо, подивіться на ротор.
Кріплення ротора до втулки на болтах
Простий і зрозумілий спосіб – ротор кріпиться на декількох болтах до втулки.
Існує кріплення для роторів на:
- Трьох;
- Чотирьох;
- П'яти та
- Шести болтах
І всі вони не сумісні один з одним.
Найпоширеніший на сьогоднішній день – варіант кріплення на шість болтів. Всі інші моделі застаріли, та в практичному житті використовуються дуже рідко. Якщо тільки це не якісь спеціалізовані або дуже старі втулки та дискові гальма.
Для кріплення ротора до втулки найчастіше використовуються "Torx" болти – зі шліцами типу «зірочка». Хоча, в принципі, ніхто не заважає вкрутити туди звичайні, але сумісні болти під хрестову або плоску викрутку.
При закручуванні болтів спочатку потрібно їх наживити, а вже остаточно затягувати не просто по колу, а за наступною схемою:
Причому, обтяжку болтів найкраще зробити не за один обхід, а за кілька, поступово посилюючи силу натягу. Робиться це для того, щоб не перекосити ротор при установці.
Виробники рекомендують затягувати болти з силою 4-6 Nm, іноді 8 Nm.
Якщо використовується спеціальна викрутка з можливістю встановити силу затягування, то тут все просто – встановили потрібне зусилля і закручуєте.
Якщо такої Викрутки немає, то для розуміння, що означає 4-6 Nm: це зусилля можна отримати, якщо тиснути на ручку воротка довгою 10 см з силою 5 кг.
Кріплення CenterLock (CL) ротора дискового гальма до втулки
Вперше цей тип кріплення запропонувала японська компанія Shimano. На сьогоднішній день таке кріплення можна зустріти на втулках Shimano і тих виробників, які придбали у Shinamo ліцензію.
Нюанс тут в тому, що існують два діаметра CenterLock: 35 мм і 47 мм Oversize.
Саме з'єднання шліцьового типу, яке фіксується на втулці стопорним (притискним) кільцем під спеціальний знімач.
Стопорні кільця бувають з внутрішніми шліцами, і для роботи з ними підходить той же знімач, що і для касет (інструменти сімейства FR-5)
та з зовнішніми вирізами – для роботи з ними потрібні спеціальні ключі або насадки на воротки (інструменти типу BBT-9, BBT-69.2 або Hollowtech II).
В якості мінусів CenterLock наводять те, що:
- Ротор на CenterLock кріпленні може почати люфтить «вперед-назад».
- Знімати та ставити ротор можна тільки за допомогою спеціальних знімачів.
Щодо люфту насправді думки велосипедистів діляться: одні кажуть, що люфт є, інші стверджують, що «не зустрічали». Думаю, що в реальності це залежить від якості виготовлення ротора і втулки та правильності затягування притискним кільцем.
А ось щодо спеціального ключа для установки – його дійсно, потрібно мати, але якщо у вас встановлена касета, то це може бути один і той же ключ. Цікаві нюанси по ключах непогано описані тут.
Затягувати притискне кільце потрібно з силою 40 Hm. Якщо у Вас є динамометричні інструменти, на яких можна виставити силу затягування – це дуже зручно, в іншому випадку, можна вважати, що затягувати потрібно дуже сильно. Тиснути потрібно з силою 20 кг на ручку довжиною 20 см.
Перехідники з CenterLock на 6 болтів
Обидва варіанти кріплення CenterLock і 6 болтів не сумісні один з одним. Але існують перехідники з втулки з кріпленням CenterLock на ротори з кріпленням 6 болтів. Зворотних перехідників з 6 болтів на CenterLock не буває.
Існує кілька основних конструкцій таких адаптерів:
- В одних моделях ставлять кільце, в яке вкручуються болти, що утримують ротор.
- В інших на кріплення CenterLock встановлюють перехідник зі штирями, на які «сідає» ротор та притискається спеціальним стопорним кільцем.
- У третьому варіанті на кріплення CenterLock встановлюють перехідник з пазами. Зверху кладуть ротор і притискають його кільцем зі штирями, та все це фіксується стопорним кільцем.
При покупці обов'язково зверніть увагу на те, яким інструментом буде закручуватися стопорне кільце на адаптері.
І ще один нюанс: при установці ротора уважно подивіться на стрілку, що вказує напрямок його обертання. Встановлювати ротор потрібно строго по стрілці.
Додатково можна почитати тут:
- Основні види велосипедних гальм. Їх плюси і мінуси.
- Як гальмувати взимку на велосипеді. які гальма краще.
- Типи та особливості велосипедних втулок. На що звернути увагу під час заміни.
Коментарі
Окрема подяка за зрозумілі картинки :)