Перш за все, давайте визначимося з терміном «зима».
Зима, в нашому понятті, визначається в основному двома показниками: низькою температурою і наявністю снігу.
Якщо в південних регіонах велика частина зими проходить з температурами близько 0 градусів і при майже повній відсутності нормального снігового покриву, то говорити про особливості використання гальм взимку взагалі немає ніякого сенсу. Там що влітку, що взимку – однаково.
У той же час в середній смузі і північних районах температура надовго опускається нижче 0 градусів і сніг на дорогах лежить майже всю зиму, нерідко переходячи в укочений лід. Ось якраз в цьому випадку є важливі особливості при використанні гальм. З'являються деякі моменти, про які краще знати заздалегідь.
Головна проблема зимового гальмування на велосипеді — неможливість екстрено зупинитися або зробити різкий поворот.
На снігу, сніговій кірці, льоду або сніжній каші гальмівний шлях більше, ніж на асфальті, тому краще гальмувати заздалегідь.
Так само дуже сильно ефективність гальмування і взагалі зчеплення з дорогою взимку залежить від використовуваних покришок. Для поїздок по снігу, сніжному насту і, тим більше, льоду, обов'язково потрібні зимові («зубасті»), а ще краще, шиповані покришки.
Правила гальмування взимку на велосипеді
- На прямій ділянці дороги гальмують обома гальмами, але спочатку потрібно гальмувати заднім, а потім плавненько натискати на переднє гальмо. При повороті керма переднім гальмом краще не користуватися, так як робота їм може привести до падіння.
- На спуску або розвороті на снігу гальмувати потрібно заднім колесом. Переднє гальмо підключається по необхідності і в залежності від ситуації, щоб не потрапити в занос. Якщо кермо повернуть і відбувається гальмування переднім кормозом, то ймовірність педенія дуже висока.
- На льоду краще взагалі не гальмувати. Але якщо все ж від цього вже нікуди не дітися, то гальмувати потрібно тільки заднім гальмом дуже м'яко і переривчасто, як АБС на машині: натиснув — відпустив, натиснув — відпустив. Постарайтеся не доводити до юза. Причому на льоду ефективно працюють тільки шиповані по всій поверхні, а не тільки з боків, покришки.
- Пам'ятайте ще одне правило. При гальмуванні на снігу та сніжному насті намагайтеся не допускати повного блокування коліс, зупиняйтеся плавно.
- Після проїзду колеса по глибокому снігу або під час снігопаду, сніг обов'язково потрапить на обід або ротор дискового гальма, тому не забудьте гальма «просушити» заздалегідь. Як це зробити описано нижче.
Який тип гальм краще використовувати взимку
На мій погляд, найкращий варіант для зимового катання – барабанні або роллерниє гальма. Їх робота взагалі ні як не залежить від температури повітря і наявності снігу, а сам гальмівний механізм захований в корпусі.
Якщо на велосипеді встановлена планетарна втулка з вбудованим барабанним гальмом, то переживати про її роботу те ж не варто. Єдине питання, якщо там зовсім замерзне мастило. Але навряд чи при такій низькій температурі Ви взагалі поїдете на велосипеді.
Дискові або ободні гальма встановлюють найчастіше на багатошвидкісних велосипедах і їх так само можна використовувати під час зимових покатушок, але вже з певними нюансами, які ми розглянемо трохи нижче.
Деякі байкери взагалі мають окремий велосипед для зими. На ньому стоять зимові покришки, жорстка або адаптована для низьких температур амортизаційна вилка, планетарна втулка з барабанним гальмом.
У планетарних втулок великий плюс ще й в тому, що при сильному снігу і холоді на багатошвидкісних велосипедах можуть виникати проблеми при перемиканні передач. У Механізм перемикання передач і зірочки набивається сніг, що блокує його роботу, а планетарна втулка позбавлена всіх цих недоліків.
Але не всі собі можуть дозволити мати другий«зимовий » велосипед і, тому давайте розглянемо використання взимку ободних і дискових гальм.
Використання V-brake гальм взимку
Головною проблемою при використанні вібрейков взимку може стати скоринка льоду, що утворюється на ободах.
Якщо велосипед виноситься з теплого приміщення на вулицю і на обід колеса відразу потрапляє сніг, то він підтає від теплого металу, але тут же починає замерзати від низької температури повітря, утворюючи на гальмівній поверхні обода тоненьку крижану кірку. Щоб цього уникнути не допускайте контакту снігу і обода колеса відразу ж після виходу з приміщення. Просто поставте велосипед на вулиці і почекайте пару хвилин. Вам цього часу якраз вистачить, щоб надіти рукавички, озирнутися і продихатися свіжим морозним повітрям. За цей час обід охолоне, і сніг, після попадання Не нього, відразу танути не буде.
Другий момент. При їзді взимку, як не старайся, на колодки ободних гальм і обід все одно потрапить сніг, який підтає і, перетворюючись в лід, заважає гальмуванню. Ефективність роботи гальма буде знижена в рази.
Для того, щоб відновити роботу гальма, потрібно під час їзди трохи, пригальмувати, ще поїхати і знову трохи загальмувати. Так потихеньку колодки і обід в результаті тертя розігріються, Крижана скоринка, яка була на ободі, зчистити, і вібрейки знову запрацюють.
Всю цю процедуру під час поїздки потрібно періодично повторювати.
Часто сніг, особливо якщо він липкий, просто налипає і повністю забиває механізм вібрейков і очистити його можна тільки вручну.
Знову ж таки, не всі гальмівні колодки можуть підходити для їзди взимку. Якщо колодки дубіють на морозі, краще замінити їх на більш морозостійкі.
Дискові гальма.
Дискові гальма значно краще підходять для зимової їзди в порівнянні з ободнимі. У них велика потужність гальмування і вони все ж менше схильні до обмерзання в порівнянні з v-brake.
Використовувати взимку можна як механічні, так і гідравлічні дискові гальма.
Гідравлічні дискові гальма взимку
Часто виникають суперечки про те, що гідравліка на мінеральному маслі мерзне, а на гальмівній рідині (DOT-е) немає.
Мінеральне масло дійсно загусає на морозі більше ніж гальмівна рідина, але проблема насправді трошки в іншому.
Справа в тому, що гальмівна рідина гігроскопічна, тобто вона вбирає всю вологу (конденсат) в себе, а мінеральне масло не гигроскопично, і весь конденсат, що утворюється в гальмівній системі, стікає в самий її низ – в калипер. Таким чином, на морозі вода в каліпері замерзає і гальма перестають працювати.
Для того щоб все запрацювало знову потрібно просушити каліпер і прибрати звідти всю воду. Правда для цього іноді доводиться все розібрати.
Так само іноді, особливо в дешевих моделях, проблемою для гідравлічних гальм стають гумові прокладки і ущільнювачі. Вони просто дубеют на морозі і перестають тримати масло.
Аналогічно ситуації з v-brake, можливо намерзання льоду на дискові колодки і ротор (гальмівний диск) через попадання на них снігу і, як наслідок, значне зниження ефективності гальмування. Лікувати цю «хвороба » потрібно так само, як і на вібрейках. Час від часу прогріваючи колодки інтенсивним гальмуванням.
Замерзання троса в сорочці
Для всіх типів розглянутих гальм взимку є ще одна небезпека. Якщо під сорочку троса (боуден) потрапить вода, то вона замерзне при негативній температурі і гальмо перестане працювати – він просто не буде рухатися в сорочці. Якщо льоду там утворилося не багато, то іноді можна сильним натисканням на ручку прибрати цю проблему.
Так само при винесенні велосипеда на холодне повітря з теплого приміщення в сорочках і на тросах з'являється конденсат, який, природно, на морозі швидко замерзає. Троси гальм і перемикання швидкостей примерзають і перестають рухатися.
Для запобігання цього ефекту потрібно змастити всі троси і входи сорочок силіконовим мастилом.
Так само при виході з дому протягом хвилини натискайте гальма, тоді лід в сорочках не замерзне.
Ще нюанс: взимку найкраще використовувати сорочки тросів не з металевою поверхнею всередині, а з пластиковою, краще тефлоновою.
Після будь-яких зимових покатушек велосипед найкраще очистити від снігу на вулиці і поставити в теплому приміщенні для просушування.
Тільки врахуйте, що очистити велосипед повністю від снігу не вийде і в теплі сніг почне танути, а вода стікатиме вниз, так що невелика калюжа на підлозі під ним обов'язково утворюється.
Додатково можна почитати ще:
- Основні види велосипедних гальм. Їх плюси і мінуси.
- Залежність тиску в шинах від температури
- Планетарні втулки. принцип роботи, плюси і мінуси.
- Яку покришку вибрати на велосипед
- Зимові рукавички для велосипедистів та мотоциклістів
Коментарі