Відредаговано: 03.02.2020
Час від часу серед велосипедів піднімається питання про корисність велосипедних окулярів при поїздках. Одні кажуть – «без них не можна», інші – «обійдемося і без окулярів».
Давайте скажемо чесно – велосипедні окуляри корисна і потрібна приналежність велосипедиста, але її необхідність залежить від стилів і місць катання.
Для неспішних прогулянок по парку або невеликих поїздок по місту в гарну погоду це не найнеобхідніший аксесуар. Велосипедний шолом набагато потрібніше. А ось для поїздок в лісі, за містом, у вітряну, мокру або дуже сонячну погоду без спеціальних окулярів вже складно.
І ще одне питання - це Фінанси . Купувати дешеву китайську підробку немає сенсу, а якісні і хороші окуляри коштують дорого. Тому не кожен велосипедист може дозволити собі нормальні окуляри.
Функції велосипедних окулярів
Перш за все, давайте розберемося, навіщо взагалі потрібні велоочки.
Вони захищають очі від:
- зустрічного і бічного вітру, від якого починають сльозитися очі і контролювати дорогу стає проблематично;
- комах, дрібних мошок, пуху, літаючих в повітрі, особливо в лісі, в полі, на дорозі;
- піску, пилу, дрібних камінчиків і бруду, що вилітають з-під коліс машин на дорозі і т. п.;
- гілок, павутини в лісі;
- яскравого сонячного світла, відблисків, сліпучих фар зустрічних автомобілів в темний час доби;
- ультрафіолетового випромінювання;
- під час дощу захищають очі від води і бруду. Якщо у окулярів є гідрофобне покриття, то дощові краплі не будуть затримуватися на стеклах і погіршувати видимість.
Чи можна використовувати звичайні або сонцезахисні окуляри
В принципі, звичайно, в простих умовах або поїздках на близькі відстані можна.
Але, наприклад, прості окуляри, на відміну від велосипедних, не захистять ваші очі від бічного вітру, часто зустрічається на дорозі. Форма лінз така, що захищає очі збоку.
Також не забувайте, що наявність велосипедних окулярів дуже допомагає і в роботі. Наприклад, розглядаючи вакансії кур'єра на велосипеді, важливо розуміти великий обсяг роботи і берегти свої очі.
Навряд чи ваші звичайні або навіть сонцезахисні окуляри мають гідрофобне напилення, що не дає затримуватися краплям дощу на стеклах.
Велоочки, на відміну від звичайних, повністю, включаючи і лінзи, виготовляються зі спеціального пластику – полікарбонату. Він при ударі не розбивається на дрібні осколки, що зменшує ризик поранитися при падінні. До того ж вони більш легкі.
Ще однією сильною стороною спеціальних окулярів є більш надійна фіксація на голові. Часто у них душки і носові упори прогумовані, що утримує їх від зісковзування при їзді по нерівних дорогах і вибоїнах. Вони менше ковзають і краще триматися.
Хороші лінзи велоочков мають зсередини антифогное (протитуманне) покриття, що запобігає запотівання в холодну і вологу погоду.
Передача кольору і оптичні властивості велосипедних окулярів вище, ніж звичайних сонцезахисних, які рятують від ультрафіолетового випромінювання, але можуть спотворювати кольори і контури дороги. При швидких поїздках це небезпечно, так як велосипедист може просто не помітити перешкоду і не встигнути зреагувати на нього.
При поїздках в холодну погоду, особливо взимку, цілком нормально використовувати лижну маску. Її взагалі можна надягати поверх звичайних окулярів.
Деякі велосипедисти використовують будівельні або лижні окуляри, особливо в холодну погоду. Я вважаю, що якщо людині комфортно їхати в них, дорогу видно добре, то чому ні? Звичайно спеціальні окуляри краще,але …
Колір і покриття лінз
Велоочки бувають з різними кольорами лінз і їх покриттям, кожне з яких вирішує свої завдання.
Прозорі . підходять для поїздок в будь-яку погоду. У них комфортно кататися вночі, ввечері, в не сонячну погоду. Головне їх завдання - це механічний захист очей і захист від вітру.
Темні (в різних градаціях затемнення). Підходять в яскравий день для захисту від сонячного світла. При поїздках в лісі, горах та інших місцях, де є швидкі переходи від світлих ділянок дороги до затемненим потрібно враховувати, що око може не встигнути адаптуватися і ви не побачите перешкоду на дорозі. Рівні затемнення бувають найрізноманітніші від світло сірих до дуже темних.
Європейські норми ділять окуляри по здатності пропускати світло на кілька категорій:
0-я категорія пропускає 80-100% світлового потоку. Вони призначені для поїздок у вечірній, нічний час, в похмуру погоду і т. п.
1-я категорія – 43-80% світлового потоку. Аналогічно попереднім підходять для поїздок у вечірній, нічний час, в похмуру погоду і т. п.
2-я категорія – 18-43% світлового потоку. Призначені для поїздок в погоду зі змінною хмарністю
3-я категорія – 8-18% світлового потоку. Підходять для поїздок в дуже сонячну погоду.
4-я категорія – 3-8% світлового потоку. Використовуються тільки в умовах високогір'я. Для велосипедних поїздок, так само як і для водіїв не призначені.
Лінзи з градієнтом (їх верхня частина темніша, ніж нижня). Особливо гарні при поїздках по дорозі в яскравий день. Вони захищають очі від яскравого світла сонця і зустрічних фар автомобілів.
Жовті (помаранчеві) лінзи відсікають промені синьо-фіолетової частини спектра, які можуть викликати короткочасне засліплення від яскравих і раптових джерел світла. При їх використанні збільшується контрастність зображення, особливо в сутінках, яскраве світло стає більш тьмяним. При слабкому освітленні видимість стає більш різкою. Такі окуляри добре використовувати в похмуру погоду, у вечірній час і сутінках. Правда, тут потрібно зробити одне важливе зауваження: все це відноситься до якісних лінз, виготовленим за правильними технологіями. Не просто пофарбованим в жовтий колір – швидше за все від їх носіння буде тільки шкода.
Дзеркальне покриття дозволяє відображати значно більше світла, ніж без нього і підвищує контрастність зображення.
Воно приховує очі велосипедиста, а лінзи мають коефіцієнт відбиття світла від 10 до 50%.
Це покриття буває:
- різних відтінків: від рожевого до металевого;
- однотонним;
- градієнтним, тобто плавно змінює коефіцієнт відбиття по діаметру лінзи;
- райдужним з різними відтінками.
На велосипедиста завжди виглядають стильно.
Основне завдання дзеркального покриття-зменшення кількості світла, що потрапляє в очі. Їздити в таких окулярах при низькій освітленості: ввечері, вночі або в похмуру погоду не рекомендується.
У хороших велосипедних окулярів на передню поверхню лінз наносять дзеркальне покриття, а внутрішню-антиблікове.
Антиблікове покриття (антирефлексне, просвітлююче покриття) не дає сонячним променям відбиватися від краю лінзи.
Збільшуючи пропуск світлового потоку, воно робить лінзу більш прозорою і тим самим зменшує відбиття світла (відблиски) від її поверхні. При цьому збільшується контрастність і гострота зору того, хто носить окуляри. Ну а той, хто дивиться на людину в окулярах з покриттям антивідблиску бачить його очі, а не своє відображення і «сонячні зайчики».
Гідрофобне (водовідштовхувальне) покриття зовні лінз не дає затримуватися краплям дощу, бруду і навіть жиру від пальців на зовнішній поверхні окулярів.
Це дуже тонка силіконова плівка, що заповнює всі мікроскопічні нерівності на поверхні лінзи. Після його нанесення поверхня стає ідеально гладкою і краплях води і бруду просто нема за що на ній зачепитися. Вода не розтікається по склу, а збирається в рівні краплі і під дією власної ваги скочуються вниз, не залишаючи слідів.
Лінзи з гідрофобною плівкою не запотівають при різкій зміні температури або в тумані.
Антифогове покриття (від англійського fog – туман) запобігає запотівання окулярів і наноситься на внутрішню сторону лінз.
Запотівання відбувається, через те, що на поверхні лінзи осідають мікроскопічні крапельки води.
Не на всіх окулярах є таке покриття, але антифог випускається і окремо у вигляді спрею, серветок або звичайної рідини. Найбільш зручні спреї. Його наносять на лінзи, дають їм просохнути і їдуть кататися.
Ще один спосіб в боротьбі з запотіванням – вентиляційні отвори .
Вентиляція в лінзах, щоб не запотівали. Це невеликі отвори в лінзах або в оправі в самому верху. Не потрібно боятися, що вітер буде «задувати» в очі. Повітря проникає крізь ці отвори вище очей – в районі брів і в очі не задуває.
Антистатичне покриття відповідає за те, щоб на поверхні лінз не накопичувалася статична електрика, яка притягує навколишній пил.
У складі цього шару є речовини з високою електропровідністю. Вони перешкоджають утворенню заряду статичної електрики на поверхні лінз і тому частинкам пилу з повітря просто нікуди притягуватися.
Фотохромні лінзи або «хамелеони». Вони змінюють ступінь затемнення в залежності від освітленості. Чим яскравіше Сонце на вулиці, тим темніше вони стають. Розрізняються за часом реакції і ступеня затемнення. Розрізняються за часом реакції, кольором і ступеня затемнення.
На мій погляд, дуже корисна опція. Значно зручніше, ніж окуляри зі змінними лінзами. Правда, такі окуляри будуть коштувати значно дорожче.
Поляризовані лінзи значно зменшують кількість сонячних відблисків, і збільшують чіткість «картинки».
Відблиски виникають при відображенні світла від будь-якої поверхні: дороги, води, калюж, мокрого асфальту, снігу, дахів машин і будинків і т.д. Секрет роботи цього покриття в тому, що воно блокує світло, відбите від горизонтальної поверхні.
Але є у них і мінус — можна нічого не побачити на LCD дисплеях, наприклад, на велокомп'ютері.
Ефект від «роботи» поляризованих лінз можна побачити на зображенні нижче:
Для перевірки ефекту поляризації пристойні виробники в комплект поставки кладуть спеціальну тестову картинку — індикатор . На ній при звичайному погляді без стекол не видно якоїсь частини. Якщо ж на неї подивитися через поляризовану лінзу, то в горизонтальній орієнтації видно одну частину картинки, а при вертикальній орієнтації-іншу.
Наприклад, в даному випадку без скла не видно рибки на гачку у рибалки. Якщо ж дивитися через поляризовану лінзу, то при горизонтальній орієнтації картинки рибка чорна, а при вертикальній орієнтації – Біла.
Захист від ультрафіолетового випромінювання – одна з найважливіших здібностей якісних велосипедних окулярів. Не всі звичайні сонцезахисні окуляри мають цю здатність.
Перевірити здатність фільтрувати УФ-промені найкраще тільки на спеціальному приладі – спектрометрі, який визначає максимальну довжину УФ-хвиль, які окуляри можуть пропускати.
Ідеальне значення UV400, а гранично допустимий варіант UV380. Причому врахуйте, що ця здатність ніяк не залежить від затемнення лінз окулярів.
Прогресивні лінзи. Це розробка компанії Oakley спеціально для велосипедистів. Це лінзи з двома або більше фокусними точками, що дозволяють однаково добре розглянути віддалені і близькі об'єкти. Наприклад, дорожній знак вдалині і показання велосипедного комп'ютера на кермі. Сама ідея не є чимось новим, але ось використовувати її для велосипедистів Oakley стала першою.
Окуляри зі змінними лінзами
Дуже зручна комплектація окулярів різними лінзами. Зазвичай їх від трьох до п'яти.
Таким чином, велосипедист сам може підбирати собі лінзи в залежності від погоди і видимості на дорозі. Не можна сказати, що завжди зручно міняти лінзи на дорозі під час поїздки, але поставити собі потрібну перед поїздкою і кататися-нормальне вирішення питання.
Варіант з «хамелеонами » мені здається краще, але вони дорожче.
Що робити велосипедистам з поганим зором.
Виготовляють велоочки з діоптріями я, чесно кажучи, не знаю, не зустрічав. Може бути, вони і є.
Однак існує такі моделі, в які вставляються лінзи з діоптріями від звичайних окулярів.
Наскільки вони зручні і підійдуть конкретно вам – потрібно міряти і пробувати.
При виготовленні звичайних окулярів з діоптріями враховується відстань між зіницями очей. Тому велосипедисту потрібно брати куплені велоочки, разом з оправою для вставки стекол з діоптріями, йти в оптику і замовляти собі нові лінзи з діоптріями спеціально під цю оправу.
Однак, це не всім допомагає. Деякі люди так і не звикають. У них починаються головні болі або просто відчувають себе некомфортно.
Є й інше рішення – носити велоочки разом з контактними лінзами.
Тим, хто не носить контактних лінз і не може купити велоочки з діоптріями – залишається тільки їздити в звичайних окулярах.
Використання велосипедних очок взимку
Для зимових покатушек окуляри можуть бути дуже корисні, захищаючи очі від вітру та холоду. А при сонячній погоді і від яскравого світла, а так же відблисків від снігового покриву.
Продаються навіть спеціальні варіанти зимових велосипедних очок. Вони відрізняються від літніх наявністю спеціального поролонового ущільнювача, що захищає очі від вітру, снігу, бруду і т.д. Так само у них обов'язково є спеціальна гумка, яка пристібається замість душек, і дозволяє надійно закріпити окуляри на голові під шоломом або поверх шапки. Якщо цей поролоновий ущільнювач відстебнути, то зимові окуляри перетворюються в звичайні літні.
При сильному вітрі і морозі так само можна носити хороші гірськолижні або мотоциклетні окуляри.
Перед покатушками під час снігу лінзи можна обробити антіфоговим гелем, що б вони не запотівали і вода від розтанули сніжинок швидко скочувалася з лінз.
На що звернути увагу при підборі велосипедних окулярів
Це питання складається з двох частин:
- Вибір лінз.
- Вибір оправ.
При виборі лінз зверніть увагу на наступні питання:
- Не потрібно купувати окуляри зі скляними лінзами, шукайте полікарбонатні.
- Подивіться, чи є на лінзах різні покриття. Перевірте наявність захисних фільтрів – ультрафиолетовых, з параметром від UV380 до UV400. Покриттів: антиблікового, антифогового, гідрофобного і т. д.
- Лінзи повинні максимально закривати очі і область навколо них.
- Хороший варіант – купити окуляри зі змінними лінзами. У разі, якщо це не підходить, орієнтуйтеся на час, в який ви найбільше катаєтеся. Яскраві сонячні дні – «хамелеони» або затемнені лінзи. Якщо доводиться багато їздити ввечері або в сутінках-беріть окуляри з жовтими або помаранчевими стеклами. Якщо вночі — прозорі або світло-жовті.
- Подивіться, щоб при морганні вії не зачіпали лінзи.
При виборі оправи врахуйте наступні моменти:
- Вона повинна бути міцною, зручною і, що важливо, легкою. Щільно сидіти на голові, але не здавлювати.
- Завушники на душках і носові упори повинні бути з протиковзкими силіконовими або гумовими вставками. Вони забезпечують надійне кріплення окулярів.
- Зверне увагу на носові упори. Так як на них припадає 80-90% від ваги очок, при примірці подивіться, щоб вони стикалися з носом по всій поверхні з обох сторін і не тиснули. Дуже добре, якщо їх можна регулювати під свою форму носа.
- Корисна опція для екстремальних поїздок, але не обов'язкова в звичайному житті – можливість відстебнути душки і прикріпити гумку на оправу для надійного кріплення окулярів.
- На деяких моделях зверху рами є силіконові або гумові смужки, які прилягають до чола і не дають поту або дощовій воді стікати з чола на очі. Досить зручна опція.
- Потрібно підбирати окуляри, щоб оправа якомога менше закривала огляд під час поїздки. Хороший варіант-оправа тільки зверху.
І ще кілька моментів:
- Зазвичай Велосипедні окуляри не діляться на жіночі або чоловічі, найчастіше це унісекс моделі. Що стосується дизайну і розмірів – то тут вибір великий і підбирати їх потрібно в залежності від своїх смаків, переваги і, природно, фінансових можливостей. Головне, що б вони вам подобалися і добре сиділи.
- При виборі так само врахуйте, що носити їх потрібно буде разом зі шоломом. Тому подивіться, щоб вони не заважали на голові один одному.
- Врахуйте, що тонкі душки (по товщині) зручні, якщо ви катаєтеся в фулфас шоломі. Вони тоді добре заходять під шолом і не тиснуть на голову.
- Наявність аксесуарів, таких як жорсткий футляр, спеціальна ганчірочка для протирання і шнурок для того, щоб вішати окуляри на шию, коли вони знімаються, так само вітається.
- При міському катанні - в спокійному темпі, з частими зупинками, краще брати очки з нещільно прилеглими до лиця лінзами. Так вентиляція буде краще. Якщо потрібно ганяти по лісі, з гір, по трасі - краще щоб лінзи були ближче до лиця. Тоді вітер не буде задувати в очі. Якщо сильно прилеглі окуляри "парять обличчя" - опустіть їх трохи нижче на ніс.
- Окуляри краще завжди міряти. Модель, зручна для одного велосипедиста, не обов'язково підійде іншому.
Що можна почитати додатково:
Коментарі