Відредаговано: 10.04.2017
У цій статті ми розглянемо основну частину велосипедного колеса – обід . На малюнку з поперечним перерізом колеса це 1. Так само згадаємо і про ободной стрічці (номер 2 на малюнку), для чого вона потрібна.
Що таке обід? Згідно Вікіпедії – це зовнішня частина колеса у вигляді кола, яка кріпиться до маточини колеса (втулці) на натягнутих спицях.
Обід – це основа колеса і тому він повинен бути:
- міцним;
- жорстким;
- легким.
Міцність і жорсткість.
Обидві ці характеристики визначаються матеріалом, з якого зроблений обід і формою профілю. Причому профіль навіть більш важливий, ніж матеріал.
Легкість
Щодо легкості. Це важливо не тільки з точки зору перенесення байка велосипедистом, але і з точки зору їзди на ньому. Чим легше велосипед – тим простіше його розігнати. Причому є закономірність-грам ваги в колесі вимагає в два рази більше енергії, ніж той же грам в рамі або інших елементах. Це потрібно обов'язково враховувати.
З чого виготовляють обода
Обода виготовляють в основному з наступних матеріалів:
- Сталь.
- Алюмінієві сплави.
- Карбон.
Обода зі сталі виробляють вже десятки років. Процес давно налагоджений, досить дешевий. Сталеві обода мають плюси: дешеві, міцні, на них простіше виправити «вісімку» або «яйце». У той же час є і мінуси: вони важче алюмінієвих, більш схильні до корозії. Сталеві обода відмінно підходять для одношвидкісних велосипедів, що використовують ножні гальма, але їх не можна використовувати для моделей з V-brake гальмами.
Сьогодні більшість коліс збирають на основі ободів виготовлених з алюмінієвих сплавів. Колеса ні їх основі легше сталевих, а завдяки спеціальній формі профілю їх жорсткість навіть вище. Для підвищення міцності алюмінієві обода проходять ще й термічну обробку, так звану загартування, а після цього анодування і фарбування, що робить їх ще більш стійкими до корозії. При всіх плюсах і у них є мінус. Алюмінієві колеса все ж дорожче сталевих .
Виготовляють сучасні обода методом екструзії. Це коли підлозі розплавлений метал видавлюють через отвір, що визначає поперечний переріз обода. Потім отриманий профіль згинається в рівне кільце та скріплюється за допомогою зварювання.
Карбонові обода дуже легкі та міцні, але вже дуже дорогі. Їх виготовляють разом зі спицями. На малюнку вище якраз зразок такого обода з п'ятьма спицями.
Тип і профіль обода
Як було описано обода в основному виготовляють зі сталі та алюмінію. Жорсткість та міцність обода багато в чому залежить не тільки від матеріалу, але і від виду профілю, з якого його виготовляють.
Обода бувають одинарні, подвійні, потрійні.
Одинарні
Одинарні обода виготовляють, в основному, зі сталі. Це найпростіший і дешевий варіант. Їх використовують на міських велосипедах, які не відчувають сильних ударних навантажень і призначених для спокійної їзди або дитячих моделях. Причому це завжди моделі з ножними барабанними гальмами.
Подвійні
Подвійними вони називаються тому, що крім нижньої стінки, до якої кріпляться спиці, є ще й друга перегородка. Саме за рахунок другої перегородки такі обода мають високу міцність та жорсткість. Подвійні обода встановлюють на більшість байків середнього і високого класу. Виготовляють їх з алюмінієвих сплавів, що забезпечує малу вагу та високі антикорозійні властивості.
Потрійні
Це найбільш міцні, але, в той же час, і найважчі обода. Зустрічаються досить рідко. Додаткова перемичка призначена для підвищення бічної міцності при використанні потужних ободних гальм. Однак на сьогоднішній день такі гальма все більш витісняються дисковими гальмами, а для них такі потужні обода не потрібні, так як для гальмування використовується гальмівний диск (ротор), а не здавлювання обода. З точки зору жорсткості, такі обода застосовуються тільки в екстремальних видах велоспорту, так що вони не дуже сильно поширені.
Обода для безкамерних покришок
Існують ще й спеціальні обода для безкамерних покришок.
Перша технологія: UST (Universal System Tubeless) універсальна безкамерна система, розроблений в 1999 році французькою компанією Mavic.
Другий варіант-технологія BST (Bead Socket Technology), фірми Stan’s, дозволила встановлювати безкамерку практично на будь-яке Велосипедне колесо.
Висота обода
Якщо необхідний обід з більшою міцністю, то застосовується високий профіль. Це значно підвищує його жорсткість і міцність « на складання». Такому колесу менш страшні купини і ями на дорозі або гоночній трасі.
Чим вище профіль обода, тим краще він тримає фронтальні удари, чим ширше обід, тим більше його торсіонна жорсткість.
Обода для стріта і фрірайду мають досить високий профіль і ширину. тут вистачає ударів з усіх боків. У стріті і тріалі частіше використовують обода з коробчатим профілем.
Залежність від типу гальма
Як Ви вже зрозуміли, тип використовуваного обода багато в чому визначається ще й типом гальма, встановленого на велосипеді.
На байках з гальмами типу V-brake ставлять алюмінієві обода з рівною бічною стінкою. Причому на дорогих і якісних ободах проточують спеціальну канавку, призначену для контролю зносу бічних стінок. Як тільки її не буде видно – обід потрібно міняти. Наприклад на малюнку зображені високі подвійні алюмінієві обода.
При використанні дискових гальм широкі бічні стінки використовувати не обов'язково, тому їх роблять більш вузькими. Природно, обода, призначені для використання на велосипедах з дисковими гальмами, через відсутність гальмівних доріжок, не можуть використовуватися з ободнимі гальмами, а навпаки можна.
Керамічні обода
Так називають обода зі спеціальним керамічним покриттям на гальмівних доріжках при використанні вібрейк гальм. Товщина шару-менше 1 мм.
Плюси керамічних ободів:
- Різко зростає ефективність роботи гальма не тільки в гарну погоду, але і під дощем, снігом, в грязі.
- Кераміка дуже жорстка і практично не стирається при експлуатації.
Мінуси керамічних гальмівних доріжок:
- Обода з керамічним покриттям значно дорожче. До них потрібні спеціальні більш жорсткі гальмівні колодки.
- Висока ймовірність відколу покриття при агресивному катанні.
Сам обід значно м'якше керамічного покриття і постійно відчуває деформації від навантажень при катанні і перепадів температур. Жорсткій кераміці таке витримати складно і вже через 2-3 роки вона починає тріскатися і відшаровуватися.
Причому, найприкріше, що обід цілий і міцний, а нормально гальмувати вже не можна. Особливо це помітно при частих ударах по колесу і при появі «вісімок».
Найкраще їх використовувати на асфальті і рівному грунті. Гірські кам'янисті схили і лісові стежки кераміка може не витримати.
Пістонування ободів
Сенс цього терміна в наступному. У колесі спиці натягуються між ободом і втулкою. При цьому вони працюють на натяг. У місці кріплення спиці до обода накопичується втома металу, він може тріскатися, що призведе до виривання спиці.
Для того, щоб уникнути цього використовують пістонування. Кожну спицю встановлюють в спеціальний стакан в ободі – пістон, який розподіляє навантаження, збільшуючи ресурс колеса. Бувають ще й різьбові Пістони, які вкручуються в зовнішню стінку обода, а внутрішня стінка не свердлиться взагалі.
Правда іноді ніяке пістонування не допомагає. На фотографії видно до чого призводить сильне перетягування спиць і занадто агресивна їзда.
Ободная стрічка
Ободная стрічка це гумова або полімерна стрічка, що захищає камеру від проколів з боку обода спицями або гострими кінцями отворів для спиць. Так само вона дозволяє герметизувати обід.
Більш детально про неї можна почитати у відповідній статті на нашому сайті.
Що ще можна почитати про велосипедних колесах і ободах:
- Як виміряти ширину обода велосипедного колеса
- Як визначити діаметр колеса велосипеда
- Як визначити довжину кола колеса
- Ободная стрічка ( фліппер) - що це таке і для чого потрібна
- Тензометр для велосипедних спиць: для чого потрібен принцип роботи і як їм міряти натяг
Коментарі
К сожалению у нас в магазине таких сейчас нет. У кого есть мы не знаем. Нужно искать в Интернете.
Скорее всего Вы имеете ввиду обода с керамическим покрытием для улучшения работы вибрейков. Они имеют свои плюсы и минусы.
В ближайшее врерм допишу о них в статье.