Відредаговано: 18.08.2020
У трансмісії багатошвидкісного велосипеда при перемиканні передач на задньому колесі використовуються два стандартних механізму: касета або тріскачка.
У чому між ними різниця, що і для якого велосипеда краще використовувати ми і розберемося в цій статті.
Міркувати про плюси і мінуси кожного типу можна довго – занадто багато нюансів є в питанні вибору касет. У цій статті ми зупинимося тільки на основних моментах.
Першими, при появі багатошвидкісних велосипедів, були розроблені тріскачки. Потім, через деякий час, з'явилися касети, в яких виправили практично всі проблеми та недоліки тріскачок.
Перш за все, давайте подивимося, в чому конструктивно касета відрізняється від тріскачки.
Тріскачка (Threaded Freewheel) – набір зірок, з вбудованим храповим механізмом, який накручується на різьбу на задній втулці.
Складається з
- 6-8 зірочок, зібраних разом, з кількістю зубів від 13-14 до 28-34.
- Механізму вільного ходу: собачки, пружинки, храповик. Він дозволяє прокручуватися в одному напрямку і не дозволяє в іншому.
- Підшипника.
- Різьбового кільця для нагвинчування на різьбу втулки заднього колеса.
При поломці або зносі навіть декількох зірок простіше та дешевше замінити всю тріскачку цілком. Хоча не можна сказати, що це аксіома. Є майстри, які розбирають та ремонтують їх, але процес цей значно складніше, ніж при ремонті і заміні зірок в касеті.
Касета (Cassette Cluster) – набір зірок зібраних або склепаних разом.
На відміну від тріскачки, касета надівається на барабан спеціальної касетної втулки для заднього колеса. Кріпиться на ньому за допомогою шліцьового з'єднання та фіксується гайкою. Отвір в середині касети має спеціальні виїмки, якими вона чіпляється за виступи на поверхні барабана задньої втулки.
Касети ставлять на велосипеди дорогих моделей, так як вони більш надійні, легкі і ремонтопридатні.
Муфта вільного ходу, також складається з собачки, пружинки та храповика, розташована всередині барабана задньої втулки. Називається така конструкція – Cassette Freehub.
Затискна гайка забезпечує надійне кріплення касети на шліцах втулки. Її можна змащувати спеціальним різьбовим герметиком, для запобігання самостійного відгвинчування.
Зірок в касеті зазвичай більше – від 7 до 11. Найчастіше найменша зірка має від 11 зубів, а велика до 24-36. Хоча зустрічаються 11 швидкісні касети з кількістю зубів від 10 на найменшій до 40-42 на найбільшій зірці. Коштує вона правда близько 250 євро.
З'явилися навіть 12-ти швидкісні трансмісії для MTB, в яких зірки мають від 10-11 до 50 зубів.
Касети розрізняються за конструкціями, кожна з яких має свої плюси та мінуси як у вазі, так і в ціні. Більш докладніше про їх типи та конструкції можна почитати в статті "Види велосипедних касет. Конструкції та матеріали."
Втулки для касети та тріскачки
Як видно через особливості конструкції касети і тріскачки для кожної з них потрібна своя Задня втулка. Тріскачку не можна накрутити на втулку, призначену для установки касети і відповідно навпаки – касету не вийде поставити на втулку для тріскачки.
Втулки для тріскачок – з різьбленням, а втулки для касет – з барабаном, на якому є виступи для шліцьового з'єднання з самою касетою. Ця відмінність добре видно на малюнку вище.
Важливим плюсом при експлуатації касет є те, що підшипники у них розташовані по краях втулки, близько до дропаутам. Це, на відміну від тріскачок, дозволяє значно краще переносити великі навантаження на вісь втулки при важкому велосипедиста (більше 90-100 кг), великому вантажі на багажнику, або при сильних динамічних навантаженнях на заднє колесо.
Вісь на втулках для тріскачок, при таких же навантаженнях може погнутися, так як в цих втулках підшипник, що тримає навантаження, розташований під першими зірками, а дропаути тиснуть на краї осі. В результаті виникає значно більше, ніж у касет, плече у сили тиску дропаутами на вісь і велике навантаження на неї, яка і може привести до вигину або навіть поломки осі.
У той же час, при покупці касет необхідно враховувати і їх сумісність з втулками різних виробників, про що в цій статті ми розповідати не будемо.
Далі. Так як у тріскачки механізм вільного ходу розташований всередині, то кульки у підшипників в ньому маленькі і, відповідно, навантаження вони витримують меншу, ніж касета, у якій механізм вільного ходу розташований всередині втулки. Місця там більше, тому кульки в підшипниках більші, а значить-вони витримують великі навантаження. У дорогих і якісних моделях втулок виробники встановлюють промпідшипники. Таким чином, механізм вільного ходу у касети більш надійний, ніж у тріскачки.
Плюси і мінуси тріскачок та касет
Найбільший плюс тріскачок – низька ціна. Вони завжди дешевше касет, чим і обумовлюється їх використання на всіх типах дитячих, підліткових і бюджетних велосипедів.
З точки зору надійності можна сказати так: касета більш надійна, ніж тріскачка, особливо при експлуатації велосипеда з великими навантаженнями. При спокійних покатушках тріскачка нормально справляється з перемиканням швидкостей і не варто переплачувати за касету.
До мінусів тріскачок можна віднести такий момент – зняти її буває дуже проблематично. Пов'язано це з тим, що різьба на них звичайна, правобічна. тому, коли велосипедист крутить педалі – він все-час закручує тріскачку на втулці. Саме тому, щоб зняти її з колеса, потрібен спеціальний знімач і значне зусилля або великий важіль.
Зняти касету значно простіше, так як притискна гайка ніяк не пов'язана з рухом колеса – вона просто накручується на барабан. Знімається за допомогою двох інструментів: знімача та «хлиста». Знімач вставляється в касету, так, щоб його шліци повністю увійшли в пази стопорного кільця. Потім на одну з великих зірок накидається ланцюг хлиста, яким утримується касета, поки ключем зі знімачем відкручується притискна гайка.
Важливий плюс касет для досвідчених велосипедистів-кількість зубів на найменшій зірці. На касеті їх зазвичай 11, а у тріскачки 13-14. Таким чином, на касеті, при однаковій кількості зубів на передній зірці і однаковій швидкості обертання педалей (каденсе) можна їхати швидше. Наприклад: якщо на передній зірці 32 зуба, а на задній 11, то можна розігнатися до 40 км/ч. а ось при 13 зубах на тріскачці і тій же частоті обертання педалей – тільки до 34 км/ч.
Так само розкид передавальних чисел на зірках у касет зазвичай більше і краще, ніж у тріскачок.
Як візуально відрізнити касету від тріскачки
Якщо ви тримаєте в руках і вона не встановлена на велосипеді, то найпростіше подивитися: якщо на задній стороні є різьба – значить це тріскачка, немає різьблення, а є виїмки в центрі – це касета.
Якщо вона вже встановлена на велосипеді – подивіться зовні на центр блоку зірок. На тріскачці два маленьких поглиблення, одне навпроти іншого, за допомогою яких можна відкрутити кришку, за якою знаходяться підшипники. На касеті можна побачити плоску гайку зі шліцами, за допомогою якої зірки притискаються до барабана.
Можна подивитися по маркуванню, яке нанесено на першій, найбільшою зірці, вбивши її в будь-якому пошуковику, і з'ясувати в інтернеті, що це: касета або тріскачка.
Якщо ніяк визначити тип не вдається, можна вважати так:
- Якщо на велосипеді до 18 швидкостей – то в 99% випадків там стоїть тріскачка;
- Якщо 21 швидкість – 95% це тріскачка, касети на 7 швидкостей – досить рідкісний випадок;
- Якщо швидкостей більше 24 – касета.
Маркування касет і тріскачок
Зазвичай якщо в маркуванні є символи CS (Cassette Sprocket) – це касета. Якщо є букви MF-TZ або просто TZ – це тріскачка.
Кількість зубів на зірках тріскачок і касет позначається однаково: дві цифри через дефіс і буква “T”. Буква “ T” від англійського слова tooth – зуб, зубець.
Наприклад: 14-28т. на маленькій зірці 14 зубів, а на великій – 28.
Висновки
Тріскачки відмінно підходять для:
- не дорогих моделей велосипедів різних типів,
- дитячих,
- подростковых,
- жіночих велосипедів.
Якщо вага велосипедиста до 100 кг, він катається спокійно, без ривкових навантажень на ланцюг і заднє колесо, особливо на крайні зовнішні зірки – то тріскачка відмінно справляється із завданням перемикання швидкостей. Часто у таких велосипедистів тріскачки служать багато тисяч кілометрів і нормально поводяться.
Якщо вага велосипедиста більше 100 кг або велосипед використовується для тривалих туристичних поїздок з великим навантаженням на багажник – краще використовувати касету. Вона більш надійна і легше переносить великий тиск на вісь задньої втулки.
Якщо ви любитель агресивних стилів катання, ганяєте по пересіченій місцевості, і при цьому байк відчуває сильні динамічні навантаження на заднє колесо, наприклад, при стрибках, швидкісних гірських спусках і т.п. – то однозначно для перемикання швидкостей потрібно застосовувати касету.
Якщо ви цінуєте надійність, часто користуєтеся різними швидкостями, вам потрібні великі передавальні числа і найголовніше немає проблем з фінансами – беріть касету.
І ще маленьке зауваження – не забувайте ще й про планетарні втулки. У них взагалі немає зірок, швидкості перемикаються прямо всередині втулки і не вимагають ніякого обслуговування.
Додатково можна почитати
- Що таке передачі (швидкості) у велосипеда і як їх перемикати.
- Види велосипедних касет. Конструкції та матеріали.
- Чому не можна перемикати передачі на велосипеді стоячи на місці
- Велосипедний ланцюг. Пристрій, маркування, ширина і правила підбору велоцепи.
- Знос велосипедного ланцюга. Що це таке і як виміряти знос велоцепи.
- Як зменшити знос велосипедного ланцюга
- Типи та особливості велосипедних втулок. На що звернути увагу під час заміни.
Коментарі
Менять на кассету не собираюсь - дорого, да и не зачем.
А вот про подшипники во втулке реально не знал.
Спасибо автору, интересно.