Ми продовжуємо серію статей про матеріали, що використовуються при виробництві велосипедних рам. У попередніх статтях ми розглянули сталеві та алюмінієві. У цій зупинимося на використанні титанових сплавів, а в наступних поговоримо про карбоне та інших більш рідкісних і навіть екзотичних матеріалах.
Отже, поїхали.
Титан та його сплави в велосипедних рамах.
Якщо брати чисто фізичні та експлуатаційні характеристики титанових рам, то їх можна назвати практично найкращими з усіх. Цей матеріал поєднує в собі все найкраще від сталевих і алюмінієвих рам.
Сам по собі титан рідкісний і дорогий метал і в чистому вигляді для виробництва велосипедів не використовується. Титанові рами складаються зі сплаву титану з алюмінієм, ванадієм, молібденом, кремнієм та іншими хімічними елементами.
Особливість титанових сплавів в тому, що вони важко піддаються механічній обробці і вимагають складних технологій при зварюванні, що збільшує ціну готових виробів.
При виробництві велорам в основному використовують сплави: 3AL/2.5V та 6Al/4V, що відрізняються вмістом алюмінію і ванадію. 6Al/4V легше і міцніше ніж 3AL/2.5V, але і дорожче.
Титанові велорами відмінно працюють на пересіченій місцевості, добре гасять вібрацію і згладжують нерівності наших доріг. Байк менше втрачає в швидкості на розбитих дорогах, більш плавний в рухах, ніж алюмінієвий. Він не дуже швидко розганяється на початку, але після розгону відмінно тримає швидкість. Причому це стосується не тільки рівних трас, а й поганих доріг, щебеню і гірських стежок. На ньому легко підніматися в гору, так як він легкий, і приємно котитися з неї вниз - добре гасить вібрації.
Після покупки титанового велосипеда Ваше тіло перестане відчувати всі нерівності дороги, дрібні камінчики і тріщини не ній.
Досвідчені велотуристи підкреслюють, що після поїздки в сотню кілометрів на титані, тіло буде відчувати себе значно краще, ніж після такого ж алюмінієвого байка, після якого все тіло буде нити і боліти.
Титан не окислюється і тому вироби з нього абсолютно не бояться ніяких погодних умов, не схильні до корозії та можуть служити практично вічно. На такому великому катаються цілий рік: влітку під дощем і взимку в снігу. На велораму з титану не діють ніякі солі і реагенти, якими посипають зимові дороги, чого не скажеш про сталеві – їх краще після поїздок по таких дорогах почистити від дорожнього бруду, снігу і солей.
Через таку високу антикорозійну стійкість титанові рами можна використовувати без фарбування. Вони мають непомітний сірий вигляд і не привертають особливої уваги неадекватних особистостей, які вважають, що цей непримітний «сірий велосипед» не гідний їх уваги і його не продаси за хороші гроші. Це, природно, не стосується професійних злодіїв, прекрасно розбираються в велосипедах і знають їх реальну вартість, але і розуміють при цьому, що легко продати такий велосипед не вийде – занадто вони рідкісні і дорогі. Правда господареві все-таки краще не залишати свого залізного друга без нагляду або, як мінімум, купити для нього хороший велосипедний замок.
Головний плюс титану – особлива міцність. Залежно від типу сплаву міцність на розрив становить від 600 до 900 Мпа, на відміну від алюмінію, що має максимальне значення в 80-90 МПа
Погнути або подряпати виріб з нього дуже складно. Такий велосипед не боїться ніяких ударів, подряпин, падінь і неакуратного ставлення до себе на відміну від карбонових моделей.
Ці рами дуже легкі. Їх вага може починатися від 900 грам і доходити до 1,5-2 кг, що для сталевих і алюмінієвих рам, при адекватній міцності і фортеці, є важкодоступним.
Найголовнішим і істотним недоліком титанових рам можна сміливо називати їх ціну. Це обумовлюється рідкістю і дорожнечею самого металу і складністю його обробки.
Ціни на хороші велосипеди і титановими рамами обчислюються тисячами доларів, а у нас за такі гроші можна купити старий автомобіль, тому їх купують або Професіонали, або досить заможні велосипедисти. Принаймні, в нашому магазині поки такі велосипеди не продаються.
З моменту появи титанових рам, вони так і не стали масовим явищем. У сегменті дорогих моделей набагато більше карбонових, а в середньому їм занадто складно конкурувати через високу ціну.
Ще один момент, який би хотілося відзначити – це титановий багажник.
Якщо купується рама, то непогано відразу ж встановити і такий же багажник. Він дуже легкий і міцний, запросто витримує великі навантаження і непогано виглядає.
Отже, підіб'ємо підсумки:
Переваги титанової рами
- Висока міцність.
- Низька вага.
- М'якість. Навіть більша, ніж у сталевої рами. Вона дуже добре гасить всі вібрації на дорозі.
- Відмінна керованість байком.
- Довговічність. Рама може прослужити більше 20 років без проблем.
- Висока антикорозійна стійкість.
- Стійкість до механічних пошкоджень, ударів і подряпин.
Недоліки титанової рами
- Висока ціна.
- Погана динаміка при розгоні.
- Низька ремонтопридатність – хоча зламати її дуже складно.
Елітні титанові рами випускають фірми: Merlin, Litespeed, Kona, Mongoose, Bianchi, «Рапід» і т. д.
Велосипед з титановою рамою фірми "Рапід" |
в якості підсумку скажу наступне. Я особисто вважаю, що найкращий і оптимальний варіант велосипедної рами-це титанова рама. Але, і це дуже важливе « але» - вона дуже дорога.
Так що якщо є гроші – сміливо беріть титанову раму і насолоджуйтеся життям!
І на завершення:
Цікаве відео з думкою байкера про свій велосипед на титановій рамі
У наступній статті розглянуті якості карбоновых велосипедов.
Що ще можна почитати про матеріали для велосипедних рам:
- Матеріал для велосипедної рами
- Плюси і мінуси сталевих велосипедних рам
- Велосипедні рами з алюмінію (алюмінієвих сплавів)
- Карбонові велосипедні рами-особливості та нюанси вибору
- Оригінальні та експериментальні матеріали для велосипедних рам (магній, скандій, дерево, бамбук)
Коментарі