При заміні велопедалей раптово може виникнути один дуже несподіваний момент – різьба на осі педалі та в шатуні, в який вона вкручується, можуть не підійти один до одного. І пов'язано це не з тим, що різьблення на правій і лівій педалі різна, а з характеристиками самої різьби.
Найчастіше такі моменти виникають з велосипедами, виробленими в СРСР, та спробами поставити на них нові педалі.
З чим це пов'язано ми і спробуємо зараз розібратися.
Перш за все визначимося з тим яка взагалі буває різьба на велопедалях.
Існує три стандарти різьблення на осі педалей:
- Найпопулярніша і є стандартом в даний час різьблення 9/16"×20tpi (14.29 мм × 1.27 мм). Тобто діаметр різьби дорівнює 14,29 мм (d – на малюнку нижче), а 20tpi означає, що на один дюйм припадає 20 витків, та, відповідно, крок різьби становить 1,27 мм (P – на малюнку нижче). Вона використовується в більшості сучасних велосипедів.
- Старий стандарт метричної різьблення М14×1,25 мм (діаметр 14 мм, а крок - 1.25 мм.) його називають «французьким» і саме він використовувався при виробництві велосипедів в Радянському Союзі.
- «Американський» стандарт: 1/2" × 20tpi. У ньому зовнішній діаметр різьби від 12,4 до 12,7 мм. Використовується в дитячих велосипедах, деяких BMX моделях, ну і в велосипедах американських виробників.
Зовні перший та другий стандарти 9/16"×20tpi і М14×1,25 мм взагалі дуже важко відрізнити. Та й «американський» напівдюймовий не сильно помітно відрізняється від інших. Не кожен зможе на око розрізнити діаметри різьби в 13 та 14 мм, не кажучи вже про 14 та 14,29 мм. Більш менш можна відрізняти самі педалі (сучасні та радянські) по конструкційним особливостям нарізки різьблення на осі.
Хочеться звернути особливу увагу на педалі для дитячих велосипедів. На них часто навіть немає шатунів, а замість них використовується сталева вигнута трубка. Пам'ятайте, що в них якраз «американський» стандарт в 12,7 мм, хоча на сайтах і в велосипедних магазинах часто пишуть: «Діаметр осі педалі:13 мм» або «Діаметр ос:і Півдюйма».
Тепер, що стосується взаємозамінності педалей від різних типів велосипедів:
1. Поставити сучасну педаль в радянський велосипед
Сучасна педаль з різьбою 9/16"×20tpi (14.29 мм × 1.27 мм) не входить в радянські велосипеди, у яких в шатунах нарізана різьба М14×1,25 мм.
Це стосується велосипедів ХВЗ, Аист, Україна, Кама, Урал, Орлятко і т. д.
Незважаючи на невелику різницю в розмірах: висота 14,29 і 14 мм і в кроці 1,27 і 1,25 мм можна за допомогою мастила, гайкового ключа та «силушки богатирської» провернути її на один-два оберти, але далі справа не піде. Основна проблема в висоті різьби. Ці 0,3 мм грають свою роль. Ще один нюанс: за радянських часів шатуни найчастіше робили з нормальної сталі. У той час як якість сталі в нинішніх китайських виробах, явно нижче. Тому дуже висока ймовірність того що вкручуючи її за допомогою важеля, грубої фізичної сили та «якоїсь матері» Ви зірвете різьблення на педалі.
Які є варіанти вирішення цього питання:
- Поміняти шатуни або всю систему з передньою зіркою.
- Спробувати знайти в Інтернеті педалі, родом з СРСР, але, напевно, це буде дуже складно.
- Перерізати різьбу в старому шатуні відповідним мітчиком. Це завдання не є особливо складною при наявності тлумачного майстра та потрібного інструменту.
- Використовувати спеціальні втулки (футорки), про які буде розказано нижче в розділі про «американський» стандарт. Така втулка запресовується або вкручується в шатун і вже в неї вставляється педаль. Але тут знову ж без майстра не обійтися, і вирішується це в кожному конкретному випадку окремо.
- Деякі радять спробувати зменшити висоту різьби на новій педалі. Але для цього потрібно розібрати педаль, витягнути з неї вісь і обточити на токарному верстаті. Наскільки цей метод буде ефективний та трудомісткий не беруся судити.
2. Поставити стару радянську педаль в сучасний велосипед
Радянську педаль можна поставити в сучасний велосипед.
Якщо вам вдалося знайти у когось в «загашніках» стару радянську педаль, то поставити її на сучасний велосипед можливо. Висота різьблення менше і тому вона увійде в шатун.
Багато що залежить від точності виготовлення і зносу різьби на конкретній педалі та в шатуні.
Зверніть увагу, що, можливо, останні витки при закручуванні, підуть дуже туго, і педаль буде нормально триматися. Може вийти і так, що різьблення вкрутиться вільно, але педаль буде мати люфт в шатуні та трохи «бовтатися». В такому випадку її краще замінити, тим більше, що різьблення в шатуні при катанні буде поступово руйнуватися.
3. Педаль в «американському» стандарті поставити в сучасний велосипед
Виходячи з розмірів зрозуміло, що педаль з «американським» стандартом можна «вкрутити» як в сучасний, так і в старий радянський шатун, але вона там буде бовтатися, чіпляючись за різьбу в шатуні тільки верхньою частиною різьби на осі педалі. Їздити, природно, з такою педаллю не вийде.
Вирішити цю проблему можна тільки спеціальною вставкою (втулкою, різьбовим фитингом, футоркой) із зовнішнім різьбленням на 9/16"×20tpi (або М14×1,25 мм для радянського велосипеда) і внутрішньої на 1/2"×20tpi. Вкручуєте її в шатун і потім, вже в неї закручується педаль.
Існують схожі ж втулки і під запресовування. Для цього отвір в шатуні доведеться розточити і вже в нього запресовувати ремонтну втулку. Цей процес більш складний і трудомісткий.
Ще один важливий момент в питанні сумісності різьблення пов'язаний з точністю виготовлення в Китаї.
Буває так, що сучасна педаль нормально вкручується і в сучасний і в радянський шатун та навіть не хитається. А буває навпаки, що вона не хоче вкручуватися навіть в сучасний шатун.
Але саме парадоксальне, коли педалі з одного комплекту в один шатун вкручуються, а в другій - ні.
Тому, якщо є можливість, найкраще йти купувати нові педалі до старих велосипедів разом з шатунами, приміряючи їх відразу на місці.
Додатково можна почитати тут
- Типи велосипедних педалей. Яку вибрати на свій велосипед.
- Що таке тукліпси і для чого вони потрібні. Які бувають і як їх правильно вибрати.
- Як зняти і поставити педалі на велосипеді
Коментарі