Відредаговано: 26.01.2020
Гальмо – найважливіша деталь велосипеда, що відповідає за безпеку руху і тому перевіряти його необхідно перед кожною поїздкою.
Велосипедні гальма бувають різних типів:
Ми коротко розповімо про всі ці типи гальм, але відзначимо, що на велосипедах, що продаються в нашому магазині, встановлені тільки 3 види гальм, як найпоширеніші. Це-барабанні (ножні), ободні типу V-brake і механічні дискові.
Кожен з цих гальм має свої плюси і мінуси і призначений для цілком конкретних варіантів використання. Головне завдання будь-якого гальма-зупинити велосипед. І всі вони її вирішують.
Дуже сильно вибір гальма залежить від двох основних причин:
- режиму експлуатації велосипеда: де, як і коли ви збираєтеся їздити;
- вашого фінансового становища.
Наприклад, дискові – найдорожчі, а вібрейкові – значно дешевше. Звичайно, якщо питання грошей для Вас взагалі не варто, то дискові гідравлічні гальма – дуже хороший вибір. Але, чесно кажучи, і тут не все так однозначно – не всі в нашому житті вирішують гроші.
Отже, спробуємо розібратися по порядку.
Почнемо зі старих, добрих барабанних гальм.
Барабанні гальма
Гальма цієї конструкції використовуються в дорожніх велосипедах вже не один десяток років. Їх конструкція проста і технологічно давно відпрацьована. Використовуються в основному в дорожніх та міських велосипедах з однією передачею (в нашому магазині це міські велосипеди Dorozhnik Retro 2016 і Dorozhnik Comfort Male 2016).
Принцип роботи: гальмівні колодки знаходяться всередині втулки заднього колеса і приводяться в дію при натисканні велосипедистом педалі назад. Якщо гальмо встановлений на передньому колесі, то він приводиться в дію при натискання на гальмівну ручку, встановлену на кермі і гальмівного троса.
Практично завжди встановлюються на дитячих та одношвидкісних підліткових велосипедах. Іноді в поєднанні з переднім ручним V-brake гальмом. Це дуже вдала і надійна комбінація, що використовує переваги їх обох і компенсує недоліки один одного.
Устнавлівают на передніх і задніх колесах, хоча найчастіше на задніх колесах одношвидкісних велосипедів.
Маленький, але важливий нюанс:
Для найбільш ефективного використання цих гальм під час руху, педалі, коли Ви їх не крутите, найкраще тримати в горизонтальному положенні або одна трохи вище іншої. Тоді велосипедист, злегка натискаючи однією ногою назад, відразу починає потихеньку пригальмовувати. Якщо ситуація на дорозі стає екстремальної - таке положення ніг дозволять зупинити байк з мінімальним часом і гальмівним шляхом.
При вертикально розташованих педалях швидко загальмувати не завжди зручно. Одна нога в найнижчому положенні, а інша - в самому верхньому і крутануть педаль назад просто неможливо. В результаті доводиться або трохи прокрутити педалі вперед, тим самим збільшуючи свою швидкість, або подавати корпус вперед і тиснути педаль назад. В результаті Ви витрачаєте дорогоцінні миті, щоб привести гальма в дію, що іноді критично важливо.
Тому досвідчені велосипедисти, коли не крутять педалі під час їзди, завжди тримають їх або горизонтально, або одну вище інший, але не вертикально. Це дає можливість в потрібний момент відразу почати гальмувати або додати швидкості.
Весь гальмівний механізм знаходиться всередині втулки заднього або переднього колеса. Обслуговування практично жодного не потрібно – служать весь термін життя велосипеда. Не схильні до жодних погодних і механічних впливів, працюють «і в дощ і в спеку», в будь-якому бруді і на «вісімці», взимку і влітку. Не бояться падінь і ударів – саме тому ідеально підходять для дитячих і підліткових моделей.
Є у них і свої недоліки.
Для їх установки потрібні спеціальні втулки і на задньому колесі працюють тільки на одношвидкісних велосипедах.
Якщо ланцюг злітає із зірочки – гальма вже не працюють. Правда цю проблема, як і вертикально розташовані педалі, вирішується установкою на переднє колесо дублюючих гальм. Зазвичай це V-brake.
Іноді ще в якості недоліків кажуть, що вони мають більшу вагу, ніж вібрейки, втулка і спиці відчувають при гальмуванні більш значні навантаження, ніж на дискових і вібрейках, а при тривалому гальмуванні сильно нагріваються. Однак, для міських і дорожніх велосипедів, на яких встановлюють барабанні гальма, Це не має ніякого вирішального значення.
Принцип барабанних гальм так само використовується в планетарних втулках, які поєднують в собі можливість перемикання передач і гальмо.
Ободні гальма
Бувають декількох видів і представлені на малюнку.
Ідея роботи. Гальмівні колодки притискаються до обода колеса і гальмують велосипед.
Ми зупинимося тільки на V-brake типі. Зараз вони найбільш поширені і встановлені на більшості продаваних в нашому магазині моделей.
Пов'язано це з їх хорошим гальмівним зусиллям, малою вагою, низькою ціною (дуже проста конструкція), дешевизною і легкістю в обслуговуванні. Поміняти гальмівні колодки, підтягнути тросик можна де-завгодно за допомогою шестигранника.
Гальмо V-brake на велосипеді Discovery | Пристрій ободних гальм типу V-brake |
Є і у них свої недоліки. Самий основний – погане гальмування в мокру погоду. Якщо проїхати по глибокій калюжі або в дощ, то гальмівні колодки працюють гірше, не забезпечуючи необхідне гальмівне зусилля. Хоча тут є свої прийоми - при проїзді глибокої калюжі гальма сушать шляхом короткочасних натискань на ручку гальма.
Погано працюють якщо на колесі «вісімка», або неправильно налаштований зазор між ободом і колодкою. Необхідно час від часу підтягувати слабшає тросик.
При попаданні на обід колеса піску або бруду він і колодки швидко зношуються. Взагалі в грязі характеристики гальмування різко погіршуються. Хоча тут є нюанси. Перше, аж ніяк не всі велосипедисти їздять по великій грязі – занадто важке це заняття. Друге. У грязі занадто швидко не поїдеш і в гальмах великої необхідності немає. До того ж колесо в грязі взагалі втрачає контакт з поверхнею і тут вже ніякої гальмо не допоможе. Для того щоб бруд не заважала гальмуванню, ставлять спеціальні колодки з грязе-відвідними канавками.
При максимальному зусиллі на гальмо штани вилки і пір'я рами піддаються розширенню, хоча для усунення цього недоліку встановлюють спеціальні коромисла, що надають додаткову жорсткість.
При тривалому гальмуванні нагріваються обода коліс, що призводить до пошкодження покришок і швидкого зносу колодок. Хоча колодки – це Витратні матеріали, коштують досить дешево і, як уже згадувалося вище, досить легко змінюються.
Ще в якості недоліку наводять думку про те, що на колесі не можна встановити більш широкі покришки (ширше ніж 2,5 дюйма). На мою думку-це вже надумано. Можна подумати, що простий бюджетний велосипедист постійно змінює собі покришки. Які стояли на велосипеді – ті найчастіше і залишаться на ньому до кінця терміну служби.
Як видно з перерахованих вище недоліків більшість з них для середнього велосипедиста не грають принципової ролі, так що гальма – практично кращий вибір за ціною та якістю роботи для бюджетних велосипедів з перемиканням швидкостей.
Цікаве відео про налаштування V-brake гальм
Дискові гальма.
Прийшли в велосипеди з мотоспорту і бувають двох видів – механічні та гідравлічні .
Дискове гальмо на велосипеді Formula | Пристрій дискового гальма |
Ідея роботи проста дискових механічних гальм. До прикріпленого до втулки колеса сталевому диску праворуч і ліворуч притискаються гальмівні колодки за допомогою спеціального механізму.
У механічних гальмах зусилля від ручки передається на колодки через тросик, саме такі продаються в нашому магазині. У гідравлічних - за допомогою нестисливої гальмівної рідини, що знаходиться в шлангу високого тиску. Гідравлічні дискові гальма, хоча і є в даний час найефективнішими, коштують досить дорого і в моделях, представлених в нашому магазині, не встановлені.
Для гірського велосипеда це найефективніший тип гальм. Працюють, так само як і ножні барабанні гальма, при будь-яких температурах, їм не страшні «вісімки» на колесах, в них не потрапляє бруд і ніяк не страждають обода коліс, так як при гальмуванні нагрівається ротор. Не вимагають постійних підлаштувань (особливо гідравлічні), легко дозувати зусилля купкою гальма. Ще одна «фішка» дискових гальм – швидкість спрацьовування. Через коротке важеля хід ручки менше ніж на вібрейках. І не потрібно тиснути ручку гальма до упору. Так, гальмівні колодки більш зносостійкі, хоча і дорожче колодок для ободних гальм.
Серед недоліків дискових гальм, перш за все, хочеться відзначити їх ціну. Вона значно вище, ніж у V-brake. Вони важче вібрейків і вимагають підвищеної жорсткості амортизаційної вилки. Сюди ж відносять і складність заміни колодок. Так, є момент, якщо при мастилі велосипеда ви випадково потрапили маслом на ротор і поїхали – швидше за все, доведеться міняти колодки, тому що вони просочаться маслом. Так що змащуйте уважно, не капайте маслом.
З дисковими гальмами потрібно бути акуратніше при транспортуванні і зберіганні. Якщо погнеться ротор-гальмо перестане працювати і взагалі їхати на велосипеді буде проблематично. Випрямити його дуже складно – потрібно міняти.
Так само при наявності заднього дискового гальма – проблемно встановити на велосипед багажник. Потрібні багажники спеціальної конструкції.
Врахуйте ось ще що. Якщо ви хочете зараз купити велосипед з ободнимі гальмами, а потім проапгрейдити його до дискових, то коштувати це буде дуже дорого, і не факт що взагалі вийде. Чи не на кожен велосипед з V-brake можна встановити дискове гальмо. Так що якщо хочете диски-краще підкопите грошей і відразу купите байк з дисковими гальмами.
Хочеться зупинитися ще на одному нюансі дискових гальм. чим більше діаметр ротора, тим вище ефективність гальмування. Як кажуть вони більш "стоповее".
Якщо вага байкера 100 кг і навіть більше або при майбутніх поїздках планується, що навантаження на велосипед буде порядку цих величин (наприклад, будете брати в велопохід важкі рюкзаки), то тим більше просто необхідно брати ротор як мінімум діаметром 180 мм, а ще краще 203 мм. Якщо з грошима туговато, а дискові гальма потрібні, краще ставте на переднє колесо ротор більшого діаметру, ніж на заднє. Це пов'язано з тим, що переднє колесо при гальмуванні відіграє велику роль, ніж заднє.
У нашому магазині Всі типи гальм оптимально підібрані до тих моделей, на яких встановлені. Тому перед покупкою уважно проаналізуйте де, як і коли ви збираєтеся їздити, а так само оціните свій бюджет.
Відео про налаштування дискових гальм
Ролерні гальма
Попередні три види гальм – найпоширеніші на території пострадянських країн. Кожен з них, як говорилося вище, мають свої плюси та мінуси.
Інженери компанії Shimano вирішили сконструювати гальма, що поєднують в собі плюси всіх попередніх типів і не мають їх мінусів. Від дискових гальм вони повинні були перейняти ефективність та потужність, від барабанних – надійність і невибагливість в обслуговуванні.
Ролерне гальмо на передньому колесі велосипеда | Загальний вигляд ролерного гальма |
Ідея ролерних гальм в тому, що Гальмівний барабан закріплений на лівій стороні втулки (серій Nexus та Nexave), яка і гальмується, сповільнюючи обертання колеса.
Саме гальмування відбувається за рахунок сили тертя, що виникає між гальмівними колодками і робочою поверхнею гальмівного барабана. Гальмівні колодки розсуваються роликовим механізмом при натисканні на ручку гальма. А зусилля від ручки на роликовий механізм передається за допомогою троса. Для відведення тепла, що виникає при гальмуванні, на зовнішньому корпусі барабана встановлюється радіатор.
Схематично принцип роботи роллерного гальма показаний на малюнку праворуч.
До переваг ролерних гальм відносять, то що:
- Гальма дуже потужні та надійні.
- Працюють незалежно від наявност і«вісімок» на колесі.
- Регулювання майже не потрібно. Вони працюють роками і не вимагають ніякого техобслуговування, так само як і барабанні.
- Їх можна встановлювати на швидкісні велосипеди.
- Гальмо добре захищений корпусом від дощу, снігу, пилу та бруду.
Не можна сказати, що ідея створити ідеальний гальмо зовсім не відбулася. Однак, як завжди буває в житті і у цих гальм проявилися свої недоліки. Частково вони пов'язані з комерційним принципами компанії Shimano, частково з законами фізики і прийнятими інженерними рішеннями.
Недоліки ролерних гальм:
- Ці гальма сумісні не з усіма видами втулок. В результаті для апгрейда велосипеда потрібно було купувати і міняти ще й втулку. А з цим пов'язаний і перебір всього колеса, що, природно, не викликало ентузіазму у більшості велолюбителів.
- При вичавленому гальмі можливо кручення колеса назад, що, погодьтеся, зовсім не добре.
- Конструкція цього гальма така, що сам факт установки його на втулку гальмує її обертання і погіршує накат сам по собі, навіть без натискання на ручку гальма. Це гальмування не настільки сильно, але все-таки є.
- Незважаючи на радіатор, гальмо все-одно гріється, так як колодки розташовані в замкнутому просторі. Це тепло передається на підшипники втулки, що теж не покращує їх працездатність.
- Так само вони не підходять до деяких типів амортизаційних вилок – хоча сказати, що це великий недолік не можна.
- Як говорилося вище, гальмо добре захищений від дощу, снігу, пилу і бруду. Однак при зануренні у воду або попаданні води всередину корпусу мастило вимивається, і гальмо починає погано працювати.
- Вага гальм вийшов більше, ніж у інших типів, та й ціна кусається
Як би там не було, але цей тип гальм не отримав на території країн СНД великого поширення, хоча в магазинах його можна знайти і встановити.
Стременні гальма
У висновку скажемо пару слів про них. Це старий тип гальм і зараз не використовується.
Принцип роботи – гальмівна колодка треться об протектор колеса. На фотографії нижче добре видно їх принцип роботи.
Підходять тільки для слікових покришок.
Ще про гальма можна почитати тут:
- Як гальмувати взимку на велосипед та які гальма краще.
- Як ротор дискового гальма кріпиться до втулки. 6 болтів або CenterLock.
Коментарі