Відредаговано: 04.12.2020
Давайте почнемо з найголовнішого – ставити покришки з різними протекторами має сенс тільки при позашляхових поїздках (бруд, ліс, земля, пісок, гравій і т.д.). При їзді по асфальту і навіть нормальних грунтових дорогах це не має ніякого сенсу.
Ну а тепер спробуємо розібратися в питанні, які покришки при їзді по бездоріжжю можна ставити на передні, а які на задні колеса. Для чого це робити і що це дає велосипедисту.
Про типи покришок у нас на сайті є окрема стаття: «Яку покришку вибрати на велосипед».
Нагадаємо, бувають кілька типів велопокришок:
- Сліки.
- Полуслики.
- Грязьові.
- Зимові або покришки з високим грязьовим протектором.
В цей статті розмова піде тільки про грязьових та «зубастих» протекторах.
Функції переднього і заднього колеса велосипеда
Перш за все, потрібно зрозуміти, що кожне колесо при поїздці має трохи різні функції, ну крім як крутитися і забезпечувати кочення велосипеда.
При катанні велика частина стійкості і маневру доводиться на переднє колесо. Воно грає головну роль при управлінні велосипедом. Адже саме його велосипедист повертає за допомогою . Так само воно більш важливе при гальмуванні.
Від зчеплення переднього колеса з поверхнею дороги, повністю залежить керованість велосипеда. У нього гірше зчеплення з дорогою, ніж у заднього колеса. Велосипедист тисне на переднє тільки руками, в той час як основна вага припадає на заднє колесо.
Розподіл ваги велосипедиста по колесах виглядає приблизно так: 35% ваги припадає на переднє колесо і 65% на заднє.
Посудіть самі: якщо на передньому колесі стоїть гладка покришка, і вона при повороті починає прослизати в грязі - то велосипед просто занесе на повороті і все закінчитися падінням в цю саму багнюку.
Практично кожен велосипедист хоча б раз потрапляв в ситуацію зриву переднього колеса. Все відбувається дуже швидко, часто не помітно і практично завжди закінчується падінням.
Таким чином, одна з основних вимог до передньої покришки – тримати велосипед від бічного прослизання.
Занос заднього колеса компенсується роботою переднім колесом або швидкою опорою на ногу і ви, в гіршому випадку, забрудните брудом ногу, але не впадете.
Заднє колесо відповідає за рух велосипеда. Воно більш навантажене і через це має спочатку краще зчеплення з дорогою. Основна вимога до протектора заднього колеса – велика сила зчеплення в площині обертання колеса для передачі м'язового зусилля ніг велосипедиста.
Але, чим більше навантажене колесо – тим більше воно чинить опір коченню. Тому більш гладка, в порівнянні з переднім колесом, покришка забезпечить всьому велосипеду більш легке кочення. Тим більше, що заднє колесо заносить рідше і, як вже говорилося вище його занос легше компенсувати. Тут не потрібно тільки йти в крайнощі і ставити на нього сліки. Пам'ятайте, ми говоримо тільки про зубастих покришках. Мається на увазі просто різна ступінь «зубастості» і висоти протектора.
Деякі поради при установці різних покришок на переднє і заднє колесо велосипеда
Далі, хочеться відзначити ще кілька моментів при установці різних покришок:
- Виробники випускають покришки, призначені тільки для установки на переднє або заднє колесо. Вони спеціально маркуються. Це описано в статті "Що означають цифри і написи на велосипедних покришках".
- Деякі покришки з несиметричним малюнком можна ставити як на передні, так і на задні колеса. При цьому, виробники так само вказують на самій покришці як правильно її встановлювати на яке колесо. Наприклад, на фото нижче "Front" - напрямок обертання переднього колеса, а" Rear " - заднього.
- Якщо покришка з несиметричним малюнком і на ній не вказано як її правильно зупиняти на переднє або заднє колесо, то дотримуйтеся наступного правила.
Якщо малюнок протектора нагадує англійську букву «V» , то при її установці на заднє колесо – повинен залишатися слід виду: «>>>>>>», а на передньому навпаки виду:« <<<<<<<<<< » (уявіть , що велосипед їде зліва направо).
Чому так? Як вже говорилося вище, заднє колесо сильніше відповідає за зчеплення з дорогою, забезпечуючи прохідність велосипеда. Тому воно як-би впирається в дорогу двома ніжками букви «V» і створює краще зчеплення з нею.
Переднє колесо відповідає за маневреність велосипеда і гальмування. Тому при гальмуванні вже переднє колесо впирається двома ніжками букви «V» в дорогу .
- Ширина покришок. Знову ж таки: ширша покришка забезпечує краще зчеплення з дорогою. Тому, на переднє колесо можна ставити ширшу покришку, ніж на заднє, якщо ширина обода дозволяє це.
- Задня покришка зношується швидше, ніж передня. При цьому деякі переставляють покришки з заднього колеса на переднє і навпаки. Якщо грошей на нові покришки зовсім немає, то для поїздок по сухому асфальту і грунту це ще можна зробити, а ось для бездоріжжя робити такі перестановки не рекомендується від слова «зовсім». Краще викиньте старі і купіть нові. Ще міняти переднє на заднє можна тільки в разі на байку стоять однакові шини спереду і ззаду.
- Основнє гальмо на велосипеді – переднє, тому покришка на передньому колесі повинна мати хороше зчеплення з дорогою.
- На переднє колесо краще ставити більш надійну покришку. Пов'язано це з безпекою. Якщо в поїздці лопне заднє колесо, велосипедисту буде значно легше впоратися з велосипедом і зупинити його. А ось якщо під час руху рвоне переднє колесо - наслідки будуть важче, так як відразу загубиться управління байком. Практично завжди такі ситуації з переднім колесом призводять до падіння і травм.
Отже, висновки.
- При їзді по бездоріжжю цілком нормально встановлювати різні покришки на різні колеса. При їзді по асфальту і укоченим грунтовим дорогам це не має сенсу.
- На переднє колесо велосипеда краще ставити більш «зубасті» покришки, ніж на заднє. При їзді покришка на передньому колесо більш важлива, ніж на задньому.
- Ширші покришки забезпечують краще зчеплення з поверхнею, тому вони краще, ніж вузькі.
Що ще можна почитати:
- Яку покришку вибрати на велосипед
- Велосипедні покришки: розміри, типи маркування і взаємозамінність
- Що означають цифри і написи на велосипедних покришках
- Що таке компаунд і жорсткість велосипедних покришок
- Що таке TPI (EPI) у велосипедних покришок
- Знос велосипедних покришок: причини і боротьба з ним
- Як захистити від проколів велосипедне колесо
- Тиск в велосипедних шинах
- Шишка (грижа) на велосипедному колесі. Чому з'являється і чи можна її «лікувати»
Коментарі
Спасибо за комментарий.
Фотография в п.2 показывает образец надписи, а рисунок покрышки там, на самом деле несколько сложнее чем кажется сбоку.
А фотография в п.3 просто показывает образец рисунка покрышки.
По ней нельзя сказать на переднем или заднем колесе стоит эта покрышка.
Но за мысль спасибо - подумаем как это сделать более понятным.
V сзади должна "раздвигать" грязь при разгоне.V спереди - при торможении.
Именно так ставится на моиоциклах. Вело принципиально не отличается.
В статье объяснено почему ставить именно так:
" Почему так? Как уже говорилось выше, заднее колесо сильнее отвечает за сцепление с дорогой, обеспечивая проходимость велосипеда. Поэтому оно как-бы упирается в дорогу двумя ножками буквы «V» и создает лучшее сцепление с ней.
Переднее колесо отвечает за манёвренность велосипеда и торможение. Поэтому при торможении уже переднее колесо упирается двумя ножками буквы «V» в дорогу. "
Ну а как ставить решайте сами.
Это общее правило. Прежде всего смотреть нужно на рекомендации производителя покрышки, которые он на ней пишет.
...А не наоборот ли?) - Ваши ножки буквы V будут в обоих случаях собирать под себя всю грязь, вместо того чтоб врезаться в нее, и следовательно - будут проскальзывать. В автомире, насколько помню, подобное называется аквапланированием.