На початок сторінки

Україна, м. Миколаїв
Мережа магазинів "Дом Спорту"
вул. Троїцька (Кірова), 244

(068) 555-79-41

Магазин велосипедов "Спортэк" в Facebook
м. Миколаїв, Мережа магазинів "Дом Спорту"
(068) 555-79-41
Каталог Корзина 0

Як підготувати велосипед до літнього сезону катання

Опубліковано:

Відредаговано: 29.01.2022

Настає сезон чергових покатушек і прийшов час дістати велосипед, перевірити його, здути пил, змастити і вперед – підкорювати нові кілометри доріг і отримувати задоволення і зміцнювати здоров'я.

Якщо залізний кінь був правильно підготовлений до тривалої зимової перерви, якщо зберігався всю зиму в квартирі, теплому гаражі або складі – то робити особливо нічого не треба. Розконсервувати його буде просто. Потрібно перевірити всі деталі і вузли, змастити ланцюг, інші місця, про які поговоримо нижче, накачати колеса, підтягнути троси і все готово.

Якщо байк зберігався в неопалюваних приміщеннях, на балконі – роботи буде по більше.

Розглянемо, що потрібно робити з кожною частиною велосипеда.

Перше, як тільки дістали велосипед – протріть його від пилу. Мається на увазі всі деталі: раму, колеса, кермо, сідло і т.д. все-таки приємніше працювати з чистим велосипедом.

Перевіряємо раму велосипеда

Найголовніше, огляньте уважно раму – чи немає на ній тріщин, сильних вм'ятин або глибоких подряпин. Тріщини можуть в будь-який момент привести до поломки і травм в поїздці, тому такий огляд бажано робити регулярно і протягом усього сезону.

Тріщини в велосипедних рамах

Якщо велосипед зі сталевою рамою і виявлена тріщина – Ідіть до знайомого зварника або в автосервіс, вони заварять її.

Для алюмінієвої рами, будь-який зварювальник вже не допоможе, потрібен фахівець зі зварювання алюмінію, який просто так не вариться.

Якщо в карбоновій рамі велосипеда є глибокі тріщини, розшарування або сильні вм'ятини, на мій погляд, краще з ремонтом не зв'язуватися. Хоча є фахівці, які стверджують, що полагодять будь-яку раму, але я б не став ризикувати – їздити то на ньому самому. Є бажання спробувати і ризикнути – ну це право кожного .

Про велосипед з титановою рамою говорити нічого не будемо. Я не зустрічав в Інтернеті історій про тріснуті рами з титану і сам жодного разу такого не бачив.

Сталеві рами огляньте на предмет появи іржі, особливо якщо байк провів зиму у вологому приміщенні або міг піддатися впливу води. Якщо знайшли іржу – краще відразу видаліть її і зафарбуйте це місце, для виключення її появи в майбутньому.

Колесо

Перевірте, як воно закріплено в дропах і як крутиться. Візьміть колесо руками за краї і, похитуючи його поперек поздовжньої осі, перевірте відсутність люфту.

Перевірка та усунення люфтів на колесах велосипеда

При крученні колесо не повинно скрипіти, стукати, битися об раму, вилку або інші частини велосипеда. Воно повинно крутитися строго в поздовжній площині, без«вісімки », вільно, без заїдань і тихо.

Якщо у втулках чутні сторонні скрипи, можливо, її потрібно почистити і змастити. Робити це самому, при відсутності знань і досвіду, я б не радив. Тут краще звернутися до фахівців в СЕРВІС або купити нове колесо.

Як перевірити спиці в колесі

Якщо колесо без «вісімки», все спиці натягнуті і звучать при їх«переборі » одним чистим тоном – все нормально.Перевірка натягу спиць в колесі велосипеда пальцями рук

найкраще перевірити звучання спиць наступним чином.

Поставте байк на кермо і сідло, вимкніть всі зовнішні звуки і акуратно, не дуже сильно, стукніть чимось залізним (гайковим ключем, викруткою) в центр кожної спиці і Слухайте звук.

Якщо спиця має низький і глухий звук – вона ослабла і її потрібно підтягнути.

Якщо ж навпаки, спиця звучить високо – вона перетягнута і може лопнути. Таку спицю потрібно послабити до отримання такого ж, як У інших звуку.

Якщо ви не відрізняєте ноти один від одного або відчуваєте, що ведмідь все ж «трохи потоптався по вухах в далекому дитинстві» – краще відразу їдьте в Велосервіс або скористайтеся другим способом: потрібно акуратно стискати пальцями дві суміжні спиці (по однотипним парам) і дивитися, як вони натягнуті. Якщо якісь пари спиць стискається не так, як інші - колесо потрібно перетягувати.

Для натяжки спиць використовуйте спеціальний спицевой ключ. У дитинстві ми використовували велосипедний гайковий ключ або плоскогубці.

Ну а взагалі, для любителів точних наук, можна використовувати для перевірки натягу спиць спеціальні інструменти – тензометри, які бувають як механічні, так і електронні.

Тензометри для перевірки натягу спиць і ключі для їх натяжки

Огляньте покришки і камери

Тут важливо, щоб на покришках не було тріщин.Тріщини на велосипедних покришках

Якщо велосипед при зберіганні стояв на колесах і вони спустилися, то, швидше за все, на покришках з'явилися тріщини. Знову ж таки, перепад температур в приміщенні, де зберігався байк, не дуже добре впливає на збереження велорезини.

Уважно огляньте покришку, щоб з неї не стирчало ніяких зволікань, якщо є тріщини або покришка явно занадто стара – міняйте її на нову.

Докладніше про зношування велосипедних покришок описано у статті "Знос велосипедних покришок: причини та боротьба з ним".

Розбирати колесо, щоб оглянути камеру – звичайно лінь, тому просто накачайте його трохи сильніше, ніж зазвичай, але не вище ніж максимально можливий тиск, вказане на покришці, і залиште на деякий час. Подивіться, чи не дуже сильно колеса спускають повітря. Якщо ні, з камерою все нормально.

Накачайте її до того тиску, який потрібно.

Так, не забудьте перевірити ніпелі – не перекошені вони і не труїться чи через них повітря. Для цього просто поплюйте на палець і змастіть слиною сам ніпель і подивіться чи не з'являються бульбашки повітря.

Ще один нюанс з гумою. Якщо відчувається, що покришка за зиму задубіла, для її розм'якшення можна на ганчірочку видавити сік половинки лимона і протерти шини (тільки чисту гуму). Лимонна кислота розм'якшить задубілу покришку і поліпшить зчеплення з дорогою.

Як приготувати трансмісію

Трансмісія – це зірки системи (передні), касети (Задні зірки), ланцюг, перемикачі.Трансмісія на велосипеді

Поклацайте манетками перемикання передач, щоб перевірити, як працює перемикання швидкостей, чи не заіржавіли чи троси. Якщо при зберіганні велосипед піддавався перепадів температур або вогкості, то троси можуть покритися білим нальотом. Їх можна зняти і залити в сорочки WD40.

Перевірте роботу механізмів перемикання швидкостей. Подивіться на стан роликів заднього перемикача. Зверніть увагу на те, що ланцюг не повинен торкатися скоби заднього перемикача, а саме перемикання було плавним і чітким.

Подивіться, щоб на перемикачах не було бруду та іржі. Якщо виявили її – видаліть.

Ланцюг – якщо ланцюг зношена і при постановці велосипеда на зберігання, ви не замінили її, то доведеться виконати цю операцію перед новим сезоном. Як перевірити знос ланцюга-описано в статті «знос велосипедного ланцюга. Що це таке і як виміряти знос велоцепи ».

Як змащувати ланцюг розказано в статті "Як правильно мити і змащувати велосипедний ланцюг" і тому тут ми повторюватися не будемо.

Прокрутіть педалі і послухайте ланцюг. Вона не повинна скрипіти і видавати незрозумілі звуки. Повинен звучати тихий«шелест » або «стрекіт ».

Перевірка і підготовка гальм.

Розглянемо підготовку гальм їх за основними типами

Як перевірити вібрейки (V-brake) .

Тут все просто.

  1. Перевірте гальмівні колодки – якщо вони сильно зношені, зазвичай, якщо більш ніж на 2/3, краще відразу замінити на нові. На самих колодках зазвичай є контрольні пази. Якщо їх вже погано видно-міняйте колодки на нові. Зверніть увагу на те, щоб вони відходили від колеса на однакову відстань і торкатися до нього одночасно при натисканні на ручку гальма.
  2. Так само як і з тросами трансмісії перевірте, чи не заіржавіли вони. Можна дунути WD40 в сорочки з тросами навіть не розбираючи їх. Кінці всіх тросів повинні бути в ковпачку, щоб він не «кошлатився». Якщо бачите, що з тросами не так, краще замініть їх на нові.
  3. Перевірте, як працюють гальма при натисканні на ручки. Якщо великий вільний хід – підтягніть троси. Зверніть увагу на те, що ручка при натисканні не повинна торкатися керма. Згодом поворотні пружини на гальмівних важелях слабшають і їх так само необхідно підтягувати.правильне і неправильне положення ручки гальма при натисканні не неї
  4. Перевірте, чи не повело колесо на вісімку. При звичайному зберіганні це не відбудеться, але якщо колесо мало «вісімку» в попередньому сезоні і ви її не помітили, то тепер точно помітите. Підніміть велосипед, крутаните колесо і перевірте, чи не б'ються колодки об обода. Натисніть на гальмо і подивіться, як колодки прилягають до обода і як взагалі працюють. Напевно, зайве нагадувати, що кататися на велосипеді при непрацюючих гальмах-пряма перспектива опинитися на лікарняному ліжку. Контрольна борозна для вібрейк гальм
  5. Подивіться, наскільки зношені обода. Якщо на ободі є контрольна борозна, то по ній можна оцінити його зношеність. Якщо вона добре проглядається – обід нормальний, якщо вже погано – обід зносився і пора міняти колесо.

Перевірка і підготовка до сезону дискових гальм

При перевірці дискових гальм потрібно так само виконати пункти 1-3, як і при перевірці вібрейків.

Товщина колодок повинна бути як мінімум більше 1 мм, якщо тонше – міняйте їх.

Далі перевірте ротор, він повинен бути рівним і при обертанні колеса не повинно бути ніякого биття. Дивіться, щоб пружинки, які розтискають колодки не торкалися місця контакту з диском.

Додаткові моменти при підготовці гідравлічних дискових гальм

Якщо на велосипеді встановлені гідравлічні дискові гальма, уважно подивіться, чи немає патьоків гальмівної рідини. Якщо з гідравлікою є проблеми краще відразу звертатися в Сервісні центри. Їх ремонт вимагає спеціальних знань і обладнання.

Якщо байк зберігався в підвішеному за переднє колесо стані, в гальмівну систему міг потрапити повітря. Якщо в приміщенні для зберігання було сиро, то Гальмівна рідина могла увібрати в себе вологу. Якщо так, то потрібно буде робити прокачування системи.

Врахуйте, що натискати на ручки гальма гідравлічних гальм при перевернутому догори ногами велосипеді не можна, так як в гідролінію можуть потрапити бульбашки повітря і доведеться, знову ж таки, прокачувати всю систему.

Ножні або барабанні гальма

Найпростіші і надійні. Просто перевірте-працюють чи ні.

Якщо працюють все в порядку, якщо не працюють – швидше за все, доведеться міняти все заднє колесо. Хоча випадки, коли вони перестають працювати – велика рідкість .

Міняти тільки задню втулку або перебирати її – не дуже проста операція і не кожен зможе це зробити самостійно. При цьому потрібно знімати спиці, потім ставити і натягувати їх знову – часто простіше купити нове колесо.

Перевірка шатунів і педалей.

Перевірте, що б на шатунах і педалях не було люфтів ні в поздовжній, ні в поперечних площинах. Обертатися вони повинні плавно, без ривків, не скрипіти. При необхідності змастіть їх.

Сідло

Перш за все подивіться на надійність кріплення сідла і його настройку. Особливо це стосується дитячих велосипедів. Адже дитина за зиму трохи підріс, і кататися на невідрегульованому велику йому буде не зручно.

Як налаштовувати сідло описано в статті «підбір і регулювання велосипедного сидіння ».

Кермо

  1. Найголовніше перевірте положення . він повинен бути строго перпендикулярний передньому колесу.
  2. Переконайтеся, що він повертається плавно, і при цьому немає ніяких люфтів, чи добре затягнуті болти кріплення виносу керма, рульової колонки. Кермо не повинен рухатися в кріпленні на виносі.

    Якщо кермо кріпитися виносі 4-ма болтами (часто це дитячих і підліткових моделях), то їх краще підкручувати по черзі, по діагоналі, як показано на малюнках.

    як підкручувати Болти на виносі керма з чотирьох болтовим кріпленням
  3. Сядьте на сідло і перевірте, чи правильно налаштована висота керма, чи комфортно ви себе почуваєте.
  4. Чи добре закріплені ручки перемикання швидкостей і гальм, чи зручно за них братися.
  5. Якщо гріпси на кермі прокручуються, то їх потрібно зняти, ретельно протерти поверхню керма під ними і самі гріпси зсередини. Дати їм як слід висохнути, знежирити і потім знову одягнути на місце. Що робити, що б зафіксувати гріпси на кермі, більш детально описано в статті « як вибрати гріпси на велосипедне кермо».
  6. Якщо встановлено роги, перевірте кут їх установки і кріплення на кермі.

Амортизаційна вилка

Перевірте, як вона працює взагалі – злегка«пострибайте » на ній.

Для будь-якої вилки потрібно рясно змастити ноги, не забувши їх представницько протерти від пилу, мастилом (можна силікатним або тефлоновим спреєм) і знову ж «пострибавши» на ній.

Її обслуговування залежить від типу вилки. У пружинних і пружинно-еластомерних потрібно промазати зазор між ногами і штанами. У масляних і повітряно-масляних потрібно 1-2 рази на рік міняти демпфірующее масло, повітряних - підкачувати тиск повітря.

Якщо виявилися будь-які проблеми краще відразу звертатися в веломайстерню.

Болти і гайки

У висновку рекомендуємо перевірити і підкрутити всі болти, гайки, ексцентрики, щоб вони не бовталися і не мали ніяких люфтів.

В кінці для перевірки візьмете велосипед двома руками за кермо і сідло і потрясіть його. Якщо він не видає ніяких зайвих звуків, клацань ,скрипів – значить все підтягнуто і нічого не бовтається.

Якщо ви все перевірили і вважаєте, що все відмінно – катайтеся. Якщо є сумніви краще звернутися в веломайстерню і нехай там все перевірять і підлаштують.

Що можна ще почитати на цю тему

  1. Як правильно мити велосипед
  2. Підготовка велосипеда до зберігання взимку
  3. Де і як зберігати велосипед взимку
  4. Знос велосипедних покришок: причини та боротьба з ним
  5. Тензометр для велосипедних спиць: для чого потрібен принцип роботи і як їм міряти натяг

Коментарі (4)

Коментарі

  • Спортэк 31.03.2020 09:58
    Здравствуйте Сергей 30.03.2020 06:44
    Честно говоря, на этот вопрос точно ответить не могу.
    Лучше попробуйте задать его на велофорумах.
  • Сергей 30.03.2020 06:44
    Здравствуйте! Можно ли гидравлические тормоза Shimano M396 прокачать обычным автолом? У нас в городе специальных масел не продают. В автомагазинах всякие масла есть, но останавливает, что они с присадками. Автол- простое минеральное масло. На тормозной ручке написано : MINERAL OIL.
  • Спортек 23.01.2020 11:14
    Bossik - спасибо за приятные слова!
  • Bossik 23.01.2020 11:08
    Нормальный такой порядок проверки.
    Спасибки автору!

Залишити коментар

Всі поля обов'язкові до заповнення
Ви не представилися
Нам цікава Ваша думка
CAPTCHAОновити зображення
Ви неправильно ввели текст з картинки
Перед публікацією коментарі проходять модерацію