Відредаговано: 04.12.2020
Велопокришки роблять з двох основних матеріалів:
- гуми
- компаунда
Давайте спробуємо розібратися, що ж таке «компаунд», що означає поняття «твердість» і як це все впливає на характеристики покришки.
Компаунд (compound) — це суміш гуми, різних полімерів і мономерів. Ті, хто в школі добре вчив хімію, «в курсі» всіх цих слівець. Точні пропорції і хімічні склади кожен виробник тримає в секреті.
Основні елементи компаунда це:
- натуральний або синтетичний каучук - від 40 - 60 %;
- наповнювачі: сажа, вапно, кремній і т. п;
- пом'якшувачі: масла і жири;
- добавки проти старіння;
- добавки, що поліпшують вулканізацію (сірка);
- прискорювачі вулканізації: оксид цинку;
- пігменти і барвники.
Всі наповнювачі та добавки становлять від 15 до 30%.
У виробництві цей матеріал значно дешевше, ніж гума з синтетичного каучуку, тому його часто використовують для виготовлення велосипедних шин.
Одна з характеристик покришок, виготовлених з цього матеріалу – твердість або жорсткість компаунда.
На що впливає жорсткість:
- на накат колеса,
- зчеплення з дорогою,
- ресурс життя покришки.
Як і чим вимірюється жорсткість
Жорсткість вимірюється за допомогою спеціального приладу: дюрометра або твердоміра.
Принцип роботи дюрометра простий: чим глибше при вимірюванні "голка" приладу входить в матеріал, тим він м'якше, а показання приладу менше.
Позначається жорсткість двозначним числом з буквою "а" на кінці. Чим більше цифра — тим твердіше матеріал.
Зрозуміло, що такий прилад є тільки у «великих фахівців». Для звичайного велосипедиста жорсткість покришки (оціночно) можна визначити, використовуючи шипи на протекторі: якщо при натисканні на шип він вдавлюється добре, то це м'який компаунд, якщо немає – жорсткий.
Інший спосіб перевірки якості нової покришки з компаунда: візьміться за «усик», якщо він є, і потягніть за нього. "Усик" повинні розтягнутися мінімум в 2 рази. До речі, якщо покришка зроблена з якісної гуми, то «усик» може розтягнутися в довжину до 4 разів.
Відрізнити, з чого виготовлена покришка, з гуми або компаунда, так само можна за допомогою пальця. Для цього притисніть сухий палець до покришки і з зусиллям провести їм по ній. Якщо покришка зроблена з гуми, то ви відчуєте, що гума як-би «тягнеться за пальцем». Компаунд ж майже не тягнеться.
В принципі, при одній ціні, покришка з компаунда завжди краще гумової.
Показник жорсткості вказують аж ніяк не всі виробники. Зрідка його пишуть збоку на покришці (наприклад, фірмѕ Compass, Maxxis)
Найчастіше цю характеристику вказують на фірмовій етикетці, упаковці, або, як мінімум, на сайті.
Залежно від складу компаунда, властивості покришки можуть бути різними. Наприклад, слікова покришка з дуже м'якого компаунда може котитися по гладкій поверхні навіть гірше, ніж покришка з зубастим протектором, але високим показником жорсткості.
Виробники використовують велику кількість різних матеріалів при виробництві, але загальна ідея одна: чим м'якше компаунд, тим у нього краще зчеплення з дорогою, але вище швидкість зносу.
Ось деякі значення твердості і їх опис на прикладі покришок Maxxis:
- 40a (Maxxis Slow Reezay) — самий м'який і«липкий » компаунд.
- 42a (Maxxis Super Tacky) — трохи твердіше попереднього, але все ще дуже«липкий» і м'який.
- 57а/62a (Maxxis Detonator) — зносостійка покришка, що забезпечує хороше зчеплення з будь-якою дорогою.
- 60a (Maxxis MaxxPro) — універсальна жорсткість із середніми показниками, схожа на попередній варіант.
- 62a (Maxxis eXCeption) — жорсткий компаунд з хорошим накатом.
- 70a (Maxxis OVERDRIVE) — дуже жорсткий, самий накатістий і зносостійкий компаунд. Забезпечує низький опір кочення і має максимальну зносостійкість
- 80а – мега-жорсткий компаунд, зустрічається рідко в спеціально виготовлених покришках
Плюсом м'яких компаундів з маленьким показником жорсткості (40а, 42а) є те, що вони дають максимальне зчеплення з поверхнею, що особливо важливо, наприклад, при швидкісному спуску по екстремальних трасах в даунхіллі. Вони дозволять швидко загальмувати, не зісковзнути з дороги при різкому повороті або великому ухилі. Вони так само мають властивість «прилипання» до нерівностей дороги і повільного «відскоку». Іншими словами - «повільно відпружинюють» при наїзді на дрібні камені, коріння та інші нерівності траси.
Іноді подібні покришки так само позначають написом ST або SUPER TACKY (англ: супер липкий).
Мінус м'яких компаундів:
- на рівній дорозі вони дають огидний накат. Вони ніби «липнуть» до дороги.
- швидко стираються, особливо на задніх колесах, так як навантаження на них вище, ніж на передніх.
- при негативних температурах стають "пластмасовими" і тріскаються.
Використовують в основному в даунхілі — швидкісному спуску по пересіченій місцевості (downhill — «вниз з пагорба»).
Покришки з жорсткістю 57а і 60а непогано протистоять зносу і підійдуть як для даунхілу, так і для інших екстремальних типів катання.
Часто ставлять для таких поїздок передню покришку з жорсткістю 42а, а задню - 60а. Ето дозволяє не так швидко прати задню покришку.
Можна сказати, що велопокришки з жорсткістю 60а – це універсальний варіант для різних типів екстремального катання .
Велопокришки з жорсткістю 62а і 70а мають відмінний накат і хорошу зносостійкість. Вони підійдуть для кроскантрі (гонки по пересіченій місцевості, лісі, де є спуски, підйоми, швидкісні ділянки), прогулянкового катання і т. п. тому, якщо ви багато їздите по асфальту і не хочете часто міняти покришки - купуйте сліки або напівсліки з жорсткістю 70а.
Покришки з складовими компаундами.
Виробники покришок постійно прагнуть покращувати свої вироби і для кращого використання позитивних якостей м'яких і твердих компаундів почали виготовляти шини з багатоскладовими компаундами.
Наприклад, в покришках з подвійним компаундом центральну частину протектора виготовляють з жорсткого, а бічні - з м'якого шарів. Така покришка має кращий накат і добре «тримає дорогу» на поворотах.
В трьох-шарових компаундах використовують найжорсткіший шар для основи або підкладки шини, а з більш м'яких, але, все-одно, різних по жорсткості шарів, виготовляють протектор і боковини.
Потрібно враховувати, що такі покришки, в зв'язку зі складністю виробництва, коштують дорожче одношарових.
Що руйнує компаунд
- Сонячне світло, УФ та ІЧ випромінювання – тому зберігати їх, і взагалі сам велосипед, потрібно в захищеному від сонячного світла місці.
- Високі температури. Особливо на сонці або поблизу опалювальних приладів.
- Висока вологість – вона погана не тільки для коліс, але і всіх інших деталей велосипеда.
- Різкі перепади температур.
- Сіль і реагенти, якими посипають дороги в зимовий час. Тому після зимових поїздок по міських вулицях краще трохи проїхатися по чистому снігу або просто змити сіль з коліс.
Більш детально про те, де і як зберігати велосипед взимку, можна почитати в окремій статті.
Додатково можна почитати про покришках тут:
- Яку покришку вибрати на велосипед
- Велосипедні покришки: розміри, типи маркування і взаємозамінність
- Що означають цифри і написи на велосипедних покришках
- Чи можна ставити різні покришки на різні колеса велосипеда і як їх підбирати?
- Що таке TPI (EPI) у велосипедних покришок
- Знос велосипедних покришок: причини і боротьба з ним
- Як захистити від проколів велосипедне колесо
- Тиск в велосипедних шинах
- Шишка (грижа) на велосипедному колесі. Чому з'являється і чи можна її «лікувати»
Коментарі